معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان:
میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری(اول مهر 95) تا انتهای تیر ماه96 نسبت به سال آبی گذشته 37 درصد و نسبت به دراز مدت 18 درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۴۷۶۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰ 10 August 2017
میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر 95) تا انتهای تیر ماه 96 نسبت به سال آبی گذشته 37 درصد و نسبت به دراز مدت 18 درصد کاهش داشته است.  

مهندس سید محسن حسینی اظهار کرد: هم جریان آب رودخانه ها و هم ذخیره آب آبخوان ها نیز نسبت به سال های گذشته کاهش شدیدی داشته است و کاهش آورد آب رودخانه های استان بین 55 تا 78 درصد بوده است.

وی افزود: در بخش آب زیرزمینی نیز حدود 15 درصد نسبت به ذخیره آب در سالهای متوسط کاهش داریم و همه این ها نشانگر این است که وضعیت بارش های استان در سال آبی جاری مناسب نبوده است.همچنین کاهش 61 درصدی آب پشت سدهای استان نسبت به زمان نشابه در سال قبل از پیامدهای کاهش بارش ها بوده است.

مهندس حسینی بیان کرد: 96 درصد آبهای زیرزمینی استان در حال استحصال است که سهم چاه های مجاز و قنوات 87 درصد بوده و  13 درصد مابقی توسط چاه های غیر مجاز برداشت می شود.در مجموع حدود 35 هزار حلقه چاه در استان وجود دارد که 20 هزار حلقه چاه مجاز و 15 هزار حلقه غیر مجاز است.چاه های غیر مجاز علیرغم تعداد زیاد آنها ، به دلیل اینکه عمدتا در سفره های سطحی و نیمه عمیق و در فواصل نزدیک به هم و غالبا غیراصولی حفر شده است، توان برداشت آب توسط آنها محدود است ولی همین میزان برداشت نیز هم به آبخوانها و هم به صاحبان چاههای مجاز مجاور آنها آسیب وارد می کند.

معاون حفاظت شرکت آب منطقه ای استان در ادامه افزود: طبق استاندارد اعلام شده وزارت نیرو در دوسال اخیر،  سقف میزان برداشت آب زیرزمینی در کشور ما حداکثر تا 75 درصد پتانسیل آبخوان است و ما باید تلاش کنیم با اقدامات مناسب به این مقدار برسیم و این مستلزم کاهش حدود 21 درصد از برداشت سالانه آب است.

مهندس حسینی افزود: در استان گلستان با توجه به تلاش های صورت گرفته توسط شرکت آب منطقه ای، شرایط اقلیمی و همکاری نسبتا مناسب کشاورزان و سایر دستگاههای مرتبط، دشت های ممنوعه بحرانی نداریم و از این لحاظ نسبت به بسیاری از استانهای کشور وضعیت بهتری داریم.

مهندس حسینی در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به  اهداف طرح احیا و تعادل بخشی گفت:  هدف از این طرح تعادل آبهای زیرزمینی است که  در بخشی از آن با ساختن سازه های تغذیه مصنوعی، در مناطقی که  آب مازاد سطحی و سیلاب وجود داشته باشد را به زمین تزریق می کنیم.

 و در بخش غیر سازه ای نیز با افزایش آگاهی عموم مردم و کشاورزان و اطلاع رسانی مناسب تلاش داریم، فرهنگ صحیح استفاده از آب نهادینه شود.

مهندس حسینی تصریح کرد: اطلاعات مردم نسبت به کمبود منابع آبی تقریبا مناسب،اما حساسیت آنها کم است که بایسته است با افزایش حساسیت مردم کاهش مصرف را شاهد باشیم.

وی افزود: در راستای همین طرح ، گروه های گشت و بازرسی نیز در کل استان روزانه بازدیدهایی را انجام می دهند و هم از بیش برداشت چاه های مجاز جلوگیری می کنند و هم از حفر چاه های غیر مجاز جلوگیری می نمایند.

مهندس حسینی نصب حدود 1500 کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز در راستای کنترل برداشت آب توسط چاهها بر اساس پروانه بهره برداری وانسداد چاه های غیر مجاز را از جمله دیگر اجزای طرح احیا و تعادل بخشی در استان عنوان کرد و گفت: امید داریم با تقویت اعتبارات این بخش بهتر بتوانیم از منابع آب زیرزمینی استان صیانت کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار