استان گلستان جزء چهار استان با تنش آبی شدید است و این معضل در شرق گلستان به عنوان یک بحران ماندگار را تداعی می‌کند.
کد خبر: ۱۱۴۶۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۴ 02 January 2024

به گزارش تابناک گلستان و به نقل از خبرگزاری فارس- فاطمه عبدی: شرق استان گلستان با هفت شهرستان و جمعیتی حدود یک میلیون نفر دارای اقلیم‌های‌مختلف است که متاسفانه در حوزه زیرساخت‌های اولیه و اساسی دارای عقب‌ماندگی‌های عمیق نسبت به مرکز استان است.

در سال‌های اخیر تغییر اقلیم، کاهش بارندگی، استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، برداشت بی‌رویه و برخی اوقات غیرمجاز از چاه‌های کشاورزی باعث شده تا استان گلستان به عنوان چهارمین استان دارای تنش آبی و بحران جدی کمبود آب‌ شرب در کشور معرفی شود و شرق گلستان نیز به نسبت مرکز استان، با بحران جدی کمبود آب شرب مواجه است و این تنش به بحرانی ماندگار تبدیل شده‌ است.

* ۱۵ روستای گنبدکاووس فاقد آب‌شرب بهداشتی هستند
شهرستان‌های شرق گلستان در حوزه‌های زیرساختی مانند حوزه آب و برق دچار عقب‌ماندگی هستند و علاوه بر کاهش آبدهی آب‌های زیرزمینی و چاه‌های آب، فرسودگی شبکه توزیع و خط انتقال آب این مشکل و کمبود را دو چندان کرده‌ است.

فرماندار شهرستان گنبدکاووس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: در حال حاضر ۱۵ روستای در شهرستان گنبدکاووس شامل ۱۴ روستا در نوار مرزی و یک روستا در بخش مرکزی شهرستان فاقد آب‌ شرب هستند و آبرسانی به این روستاها با تانکر و به صورت سیار انجام می‌شود.

مهدی دهرویه با اشاره به اینکه در دو سال گذشته بحران کمبود آب در این شهرستان بسیار جدی بود و در طول روز مردم شهرها و روستاهای گنبدکاووس با قطعی ۱۲ ساعته آب و برخی اوقات برق مواجه بودند، اظهارکرد: بدو تشکیل دولت مردمی سیزدهم مشکل قطعی آب و برق در حوزه شهرستان گنبدکاووس بسیار شدید بود و این قطعی‌ها مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده‌ بود.

وی تصریح کرد: با برگزاری جلسات کارشناسی به دنبال راهکار عملی برای رفع این مشکل بودیم که توانستیم با حفر و تجهیز چاه‌های آب در شهرستان تا حدود زیادی کمبود آب را جبران کنیم.

تامین آب‌شرب برای مردم با کارجهادی و تلاش شبانه‌روزی

فرماندار شهرستان گنبدکاووس با بیان اینکه دولت سیزدهم با کار جهادی و تلاش شبانه‌روزی قصد دارد تا مشکلات زیرساختی به ویژه مشکلات حوزه آب‌ شرب را رفع نماید، ادامه داد: در دو سال گذشته در راستای تامین کمی و کیفی آب‌ شرب مردم گلستان به ویژه مردم شرق و شهرستان گنبدکاووس فعالیت‌های خوبی انجام شده‌ است و امسال علاوه بر پنج ناوگان سیار آبرسانی، سه ناوگان آبرسانی سیار برای تامین آب‌شرب ۱۵ روستای شهرستان گنبدکاووس افزوده‌ شد. 

وی با اشاره به طرح مجتمع آبرسانی فجر گنبدکاووس گفت: عملیات اجرایی این طرح با هدف تامین آب شرب ۹۱ روستا و دو شهر «اینچه‌برون و کرند» در سال ۱۳۸۱ آغاز شد و تاکنون حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دهرویه خاطرنشان کرد: این مجتمع دارای ۶ فاز است و منبع تامین آب آن از سد نرماب چهل‌چای مینودشت در نظر گرفته شده‌ است که با تکمیل و بهره‌برداری از آن، مشکل و کمبود آب روستاهای نوار مرزی رفع خواهد شد.

وی بیان کرد: برای تکمیل این پروژه به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و با توجه به اعتبار بالای این مجتمع، تلاش داریم تا با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) این پروژه تکمیل و به‌ بهره‌برداری برسد‌.

فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس ابرازکرد: در سفر اول رئیس‌جمهور به استان گلستان مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به مناطق مرزی تخصیص داده‌ شد.

۱۱ حلقه چاه آب‌شرب در گنبدکاووس حفر و تجهیز شد

در راستای تامین آب‌شرب پایدار شهرستان گنبدکاووس، امسال شرکت آب و فاضلاب استان گلستان،  پروژ‌هایی را اجرا کرده‌ است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: با هدف تامین آب شرب پایدار در شهرستان گنبدکاووس تعداد ۱۱ حلقه چاه آب‌ شرب در این شهرستان حفر و تجهیز و ۱۴ مورد مهندسی مجدد چاه‌های آب انجام شد و چهار مورد ویدئومتری چاه‌های آب‌ شرب نیز انجام شده‌ است.

ابوالفضل رحیمی اظهار کرد: همچنین در راستای استانداردسازی انشعاب‌های قدیمی تعداد ۴۹۸ کنتور خراب و فرسوده در این شهرستان تعویض و ۵۴ فقره انشعاب فرسوده جابه‌جا و اصلاح شد.

وی تصریح کرد: یک هزار و ۹۲۱ مورد اتفاقات انشعاب، شبکه توزیع و خط انتقال آب ترمیم و رفع شد.

* آبرسانی سیار با حجم بیش از ۲۳ هزار مترمکعب  در روستاهای دارای تنش آبی گنبدکاووس

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان ادامه داد:  از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۳ هزار و ۷۲۰ مترمکعب آب‌ شرب به روستاهای با تنش آبی شدید توسط آبرسانی سیار انجام شده‌ است.

همچنین از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در راستای افزایش منابع تامین آب‌شرب، تعداد ۴۱ حلقه چاه حفر، تجهیز و وارد مدار شده‌ است و در راستای افزایش تولید در منابع تامین آب‌ شرب نیز، تعداد ۱۲ حلقه چاه حفر و تجهیز و ۲۹ حلقه آب شرب در گنبدکاووس و روستاهای تحت‌پوشش مهندسی مجدد شده‌است‌.

معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرمانداری شهرستان مینودشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تاکید کرد: متاسفانه شبکه اصلی توزیع آب شهرستان مینودشت با گذشت نیم قرن از عمر آن، فرسوده است و برای ترمیم آن حداقل به ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

حبیب خواجه اظهار کرد: کاهش فشار آب در برخی از نقاط شهری نیز به علت فرسودگی لوله‌های اصلی بوده که مانع از ترزیق پرفشار آب به مجاری اصلی می‌شود.

وی تصریح کرد: روستاهای «صفی‌آباد»، «توسکاچال»، «النگ»، «نرسه» و شهر «دوزین» نیز دچار تنش آبی شدید هستند که در برخی از این روستاها طرح مطالعاتی آبرسانی در حال انجام و در برخی دیگر نیز عملیات اجرای پروژه آبرسانی آغاز شده‌ است‌.

معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرمانداری مینودشت خاطرنشان کرد: تعداد ۱۳ روستا در حوزه شهرستان فاقد کنتور آب هستند و هزینه آب مصرفی خود را در قالب قبض پرداخت نمی‌کنند. 

* حدود ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و بهره‌برداری کامل سدنرماب نیاز است

سدنرماب چهل‌چای مینودشت یکی  از پروژه‌های حیاتی و مهم وزارت نیرو با هدف تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی و کنترل سیلاب است.

این سد از نوع همگن خاکی در سال ۹۰ با اعتبار اولیه ۳ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال در قالب ۸۵ درصد فایناس داخلی و سهم قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) و ۱۵ درصد سهم دولت بر روی رودخانه نرماب شهرستان مینودشت اجرا شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد.

این سد در این سال‌ها با ترزیق اعتبار قطره‌ چکانی و یا عدم تخصیص اعتبار پیشرفت فیزیکی خوب نداشته و هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده‌ است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از سد نرماب، علاوه بر تامین آب آشامیدنی پایدار حدود ۶۰۰ نفر جمعیت شرق گلستان، بخشی از آب صنایع و آب ۱۸ هزار هکتار از اراضی زراعی،کنترل و ذخیره سیلاب‌های فعلی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، تولید برق آبی و توسعه گردشگری تامین خواهدشد.

ایرج حیدریان اظهار کرد: تاکنون برای اجرای عملیات اجرایی این پروژه ۱۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده‌ و برای تکمیل و بهره‌برداری کامل آن به حدود ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی تصریح کرد: در سفر اول رئیس‌جمهور مبلغ یک هزار میلیارد تومان مصوب شد و تمامی این اعتبار ترزیق شد و در سفر دوم رئیس‌جمهور نیز علاوه بر تصویب یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، استاندار، نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه در گلستان تلاش دارند تا یک هزار میلیارد  تومان دیگر مصوب و تخصیص پیدا کند و این پروژه تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری کامل برسد‌.

* ۳ روستای واقع در مخزن سدنرماب در بلاتکلیفی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان خاطرنشان کرد: در مطالعات انجام شده پنج روستای «جنگلده پایین»، «جنگلده بالا»، «باقرآباد»، «محمدزمان خان» و « پس‌پشته» که در مخزن سد قرار دارند با جمعیت یک هزار و ۲۰۰ خانوار باید جابجا شوند که تاکنون دو روستای «جنگلده پایین» و «جنگلده بالا»  به مکان جدید منتقل شدند و سه روستای دیگر با ۷۰۰ خانوار در بلاتکلیفی بسر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری فارس، با وقوع خشکسالی‌های شدید در شرق گلستان، وضعیت آبهای سطحی بسیار نامطلوب است و مدیریت منابع  آب بیش از هرزمان دیگر ضروری است.

گلستان جزو چهار استان دارای تنش آبی شدید در کشور است و بیش از ۹۰ درصد از آب شرب این استان به ویژه شرق گلستان از طریق منابع زیرزمینی تامین می‌شود.

با توجه به کاهش سطح آبهای زیرزمینی، کاهش بارندگی، تغییر اقلیم و دیگر شرایط جوی و محیطی، شاهد کمبود شدید آب شرب در شرق گلستان هستیم.

به نظر می‌رسد علاوه بر اجرای پروژه‌های عمرانی و برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت، می‌بایست در مدیریت منابع موجود آب و همچنین استفاده بهینه از آب شرب بهداشتی دقت و توجه لازم را داشت و فرهنگ درست مصرف کردن و استفاده بهینه آب را در بین نسل جدید و جوانان ترویج کرد.

امید داریم در دولت مردمی سیزدهم با تکمیل و بهره برداری پروژه‌های بزرگ حوزه تامین آب مانند سدنرماب و مجتمع آبرسانی فجر گنبدکاووس، بعد از بیش از یک تا دو دهه از عملیات اجرایی این پروژه‌ها شاهد بهره‌برداری کامل آنها بوده و مشکلات و تنش آبی در منطقه را رفع کنیم.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار