مسیر ۲ کیلومتری تردد اهالی روستای کمتر توسعه یافته "قرناوه علیا" از توابع بخش گلیداغ شهرستان مرزی مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان با ساخت یک دهنه پل عابر پیاده بر روی رودخانه فصلی روستا توسط یک نیکوکار در قالب سنت آیینی "یوار" به ۱۵۰ متر کاهش یافت.
کد خبر: ۹۹۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴ 09 October 2021

بخشدار گلیداغ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که ۵۰ خانوار اهالی محله "دردی زاده‌ها" روستای قرناوه علیا به‌سبب واقع شدن در آنسوی رودخانه فصلی مجبور بودند برای خرید نان و مایحتاج زندگی و نیز رفتن به مسجد روستا هر روز مسیر ۲ کیلومتری محل زندگی تا مرکز روستا را طی کنند.

لقمان قربانی گفت: آخوند صاتلق دردی‌زاده یکی از نیکوکاران این روستای هزار و ۵۵۰ نفره تصمیم گرفت با احداث یک دهنه پل عابر پیاده بر روی رودخانه فصلی روستا مسیر ۲ کیلومتری محله دردی زاده‌ها به مرکز روستا را کوتاهتر نماید.

وی افزود: این نیکوکار با صرف هزینه ۴۵۶ میلیون ریال اقدام به ساخت این پل نمود و اهالی روستا نیز در مراحل ساخت آن به عنوان نیروی کار در این اقدام خداپسندانه مشارکت داشتند.

"یوار" مسیر تردد اهالی یک روستای مراوه‌تپه را کوتاه کرد
 مراحل ساخت پل عابر پیاده در روستای قرناوه علیا مراوه‌تپه

بخشدار گلیداغ همچنین یادآور شد که چند ماه قبل نیز اهالی روستای قرناوه این بخش در قالب سنت حسنه یوار یا تعاون اقدام به زیرسازی مسیر هشت کیلومتری جاده روستا پس از ۴۰ سال نمودند که متعاقب آن مسوولان متولی نیز اقدام به آسفالت جاده کردند.

 سنت حسنه تعاون که در زبان ترکمنی به آن "یوار" می‌گویند در بین مردمان این قوم جایگاه والایی دارد.

بخش گلیداغ شهرستان مرزی مراوه‌تپه حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد که در یک نقطه شهری، ۵۳ روستای دارای کد شناسایی و ۲۱ نقطه جمعیتی سکونت دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار