عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: قیمت تضمینی گندم کشور در مقایسه با قیمت جهانی آن بسیار بالا می‌باشد که این اختلاف قیمت در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل است.
کد خبر: ۵۰۲۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳ 02 October 2017
تابناک فارس به نقل از خانه ملت:علی اکبری،در خصوص اعلام نرخ تضمینی محصولات کشاورزی، اظهارداشت: دو تیپ خرید تضمینی وجود دارد که یک نوع آن مانند گندم به عنوان یک کالای استراتژیک خود دولت آن را خریداری می‌کند و نوع دیگر قیمت تضمینی می‌باشد که برای محصولاتی مانند جو و کلزا قیمتی را مشخص می‌کنند و از طریق بورس خرید می‎‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قیمت تضمینی محصولات در بورس معامله می‌شوند و اگر مورد معامله در بورس پایین‌تر از قیمت تضمینی باشد، مابه‌التفاوت آن توسط دستگاهای دولتی پرداخت می‌شود، گفت: این روش، روش مناسبی است و در سال‌های اخیر تاثیرات مثبت خود را بر بازار داشته و مقرر شد که در سال‌جاری در چند استان خرید گندم نیز به همین روش انجام شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه آیا 10 درصد افزایش قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید مشوقی برای افزایش کشت گندم است یا خیر، اظهار داشت: قیمت تضمینی گندم کشور در مقایسه با قیمت جهانی آن بسیار بالا است و هم‌اکنون با فوب بندرعباس می‌توان گندم وارداتی را به قیمت هر کیلو حدودا 750تومان خریداری کرد که این اختلاف قیمت در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل است.

وی در ادامه، با اشاره به اینکه گندم یک محصول نسبتا آب‌بّر است که باید در نوع کشت و ارقام آن یکسری تغییرات را اعمال کنیم، ادامه داد: قیمت تضمینی اعلام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی دارای یک پشتوانه کارشناسی دارد، اگر شورای اقتصاد قیمت تضمینی 14 هزار و 630ریال را مصوب کنند یک قیمت مناسب است.

نماینده مردم شیراز در مجلس درخصوص اینکه آیا تاخیر در اعلام قیمت تضمینی گندم به عنوان یک کشت پاییزه در میزان کشت آنها تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: این مسئله مختص به گندم نیست و اعلام قیمت شورای اقتصاد در خصوص اقلام دیگر نیز با تاخیر مواجه است که احتمالا دلایل خاص خود را دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار