رئیس کل دادگستری گلستان در جمع قضات جوان:
مدارا با مردم، سرعت و کیفیت رسیدگی، استفاده از ظرفیت های قانون برای اعمال مجازات های جایگزین حبس و تلاش برای سازش در پرونده ها، سرخط سخنان امروز رئیس کل دادگستری گلستان خطاب به قضات جوان استان بود.
کد خبر: ۴۷۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰ 15 August 2017
مدارا با مردم، سرعت و کیفیت رسیدگی، استفاده از ظرفیت های قانون برای اعمال مجازات های جایگزین حبس و تلاش برای سازش در پرونده ها، سرخط سخنان امروز رئیس کل دادگستری گلستان خطاب به قضات جوان استان بود.

رئیس کل دادگستری گلستان در جلسه با قضات تازه نفس دادگستری های استان از آنان خواست: از ظرفیت و توان جوانی برای خدمت هر چه بیشتر به مردم استفاده کنند و از کار زیاد خسته نشوند.

هادی هاشمیان افزود: کار در دستگاه قضایی سخت و حساس است اما این امر مجوزی برای رفتار ناشایست با مردم نیست  و باید مدارا با مردم سرلوحه ی کار قضات قرار گیرد .

این مقام ارشد قضایی استان در ادامه با تاکید بر ضرورت خودسازی و نظارت درونی از قضات خواست: مراقب وسوسه ی افراد سودجو و کسانی که به قصد سوء استفاده به آن ها نزدیک می شوند، باشند.

هادی هاشمیان گفت: ماهانه میانگین 25 هزار رای در محاکم استان صادر می شود که در هر رای امکان 10 تخلف وجود دارد اما به جرات ادعا می کنیم دستگاه قضایی در عین پرکار بودن ، سالم ترین دستگاه نیز هست .

هاشمیان ،  قضات را سرمایه کشور خواند و گفت: حتی یک تخلف هم برای ما در دستگاه قضایی زیاد است زیرا مردم برای حفظ جان ، مال و ناموس خود ، دادگستری را پناهگاه می دانند و نباید هیچ کدام از ما این اعتماد را خدشه دار کنیم .

وی در بخش دیگری از سخنان خود چارچوب فعالیت قضات را شرع و قانون خواند و افزود: قضات جوان ما با بروز کردن دانش و اطلاعات حقوقی خود و استفاده از تجربه ی قضات توانمند ، کیفیت و سرعت رسیدگی به پرونده ها را ارتقا دهند.

استفاده از ظرفیت های قانون جدید مجازات اسلامی برای اعمال مجازات جایگزین حبس و کاهش جمعیت کیفری زندان های استان دو توصیه مهم دیگر رئیس کل دادگستری گلستان به قضات جوان بود.

هادی هاشمیان گفت: قضاتی که از ظرفیت های قانون برای صدور آرای جایگزین حبس متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و سن افراد استفاده می کنند، تشویق می شوند.

هاشمیان افزود: برخی گمان می کنند قدرت قاضی در فرستادن افراد به زندان است در حالیکه قاضی قدرت در صدور  آرای محکم و مستدل است.

وی گفت: آمارها در سال های گذشته نشان می داد 40 درصد زندانیان استان زیر 3 روز بودند اما با تلاش و تغییر رویکرد قضات ، جمعیت زندانیان کمتر از سه روز استان 20 درصد کاهش یافت که شایسته ی تقدیر است.

رئیس کل دادگستری گلستان در ادامه سخنان خود به قضات توصیه کرد : پیش از صدور رای ، برای ترغیب طرفین  به سازش ، بیشتر تلاش کنند.

هادی هاشمیان افزود: اگر قضات وقت و توان سازش بین طرفین درگیر را ندارند، پرونده ها به ویژه دعاوی خانوادگی را به واحد های صلح و سازش که در همه دادسراها و دادگستری های استان مستقر است، ارجاع دهند.

به گفته ی هاشمیان، آمار نشان می دهد نیمی از پرونده های ارسالی به واحد های ویژه صلح و سازش، مصالحه می شود.

 هاشمیان افزود: در گلستان به علت حضور اقوام و مذاهب متعدد ، زمینه ی سازش زیاد است و  باید از این ظرفیت برای افزایش مصالحه در پرونده ها استفاده کنیم.

مشارکت بیشتر در برنامه های فرهنگی، حضور پررنگ در صف نماز جماعت و استفاده از سیستم  از دیگر توصیه های امروز رئیس کل دادگستری استان به قضات تازه کار بود.

حدود 50 قاضی تازه نفس طی پارسال و امسال در محاکم استان مشغول به کار شده اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار