مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به جذب سرمایه گذار برای اجرای پروژه های شرکت آب و فاضلاب تصریح کرد: 2 طرح جمع آوری، دفع و تصفیه فاضلاب در شهرهای علی آبادکتول و آق قلا در حال انجام است.
کد خبر: ۳۰۶۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵ 04 October 2016
 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به جذب سرمایه گذار برای اجرای پروژه های شرکت آب و فاضلاب تصریح کرد: 2 طرح جمع آوری، دفع و تصفیه فاضلاب در شهرهای علی آبادکتول و آق قلا بر اساس اخذ مجوز ماده 56 در حال انجام است.

 مهندس محمد هادی رحمتی در گفتگو با خبرنگار تابناک افزود: طرح آب شیرین کن شهرهای بندر ترکمن و گمیشان نیز با پیشرفت فیزیکی 95 درصد که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در حال اجرا است در یک ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: امیدواریم قانونگذار خلاء ها و تنگناهای قانونی حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی را در استان گلستان مرتفع نماید و با توجه به کمبود اعتبارات دولتی بتوان از پتانسیل بخش خصوصی در اجرای پروژهای شرکت آب وفاضلاب بیشتر استفاده کنیم.

رحمتی با اشاره به وضعیت میزان مصرف آب در استان گلستان اظهار داشت: در استان گلستان میانگین مصرف 22۰ لیتر تا 240 لیتر متفاوت است در حالی که در کشورهای پیشرفته اروپایی ۱۴۰ لیتر در شبانه روز می باشد و این مصرف آب فشار به منابع تامین وارد می کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به قیمت گذاری و میزان الگوی مصرف آب شرب افزود: در استان گلستان مصرف آب شرب از 0 تا 5 متر مکعب زیرالگوی مصرف آب، از 5 تا 20 متر مکعب الگوی مصرف، 20 تا 40 متر مکعب بصورت تصاعدی واز 40 متر مکعب به بالا قیمت خیلی سنگین محاسبه می شود و مصرف کنندکان در این بخش ها مصرف آب شرب را مدیریت کنند.

وی افزود: در حدود دو دهه پیش عمق حفر چاه های عمیق در گلستان 230 متر بود اما اکنون به 350 متر رسیده است ضمن اینکه به ازای هر یک سانتی متر نشست سفره های آب زیر زمینی، حدود هشت میلیارد متر مکعب آب از بین می رود.

وی، کمبود منابع آبی، فرسودگی 30 درصدی شبکه های آب شرب و کمبود اعتبار در اجرای طرح های جمع آوری فاضلاب شهری را از مهمترین مشکلات شرکت آبفای گلستان برشمرد و اضافه کرد: برای رفع این مشکلات نیاز به مشارکت مردم داریم.

مهندس رحمتی تصریح کرد: براساس تبصره سه قانون شرکت های آب و فاضلاب کشور و نیز بر حسب مصوبه شورای اقتصاد، این شرکت ها برای انجام طرح های تامین و توسعه آب و فاضلاب خود مجازند از مشارکت های مردمی استفاده نمایند.

وی با اشاره به تصویب تبصره سه با هدف جلب کمک های مالی از مشترکان در استان گلستان تصریح کرد: تمامی عواید حاصل از این مصوبه درحساب سرمایه ای جداگانه ای واریز و فقط برای اجرای طرح های حوزه تامین آب شرب ، حفر چاه،خرید زمین برای ساخت مخازن و عویض کنتورهای خراب هزینه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان تصریح کرد: با توجه به اینکه امروز آب به راحتی در دسترس نیست و ما چیزی به نام تولید آب در کشور نداریم بلکه تامین آب داریم و باید در کنار آن کار فرهنگی و اطلاع رسانی دقیق انجام شود تا اهمیت این مایه حیاتی بعنوان الویت زندگی مردم قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: آب در دنیا یک مقوله اقتصادی است و در دنیا از آن به عنوان یک محصول اقتصادی نام می برند و جنگ آینده دنیا بر سر آب است و شاید در آینده نفت بفروشند که آب وارد کنند.

مهندس رحمتی اظهار داشت: یکی از برنامه هایی که در راستای اقتصاد مقاومتی در شرکت آب و فاضلاب اجرایی شده بازسازی و مهندسی مجدد چاههای آب استان بوده که براین اساس طی یک زمانبندی مشخص عملیات بازسازی چاههایی که از مدار بهره برداری خارج و مخروبه شده را در دستور کار قرار دادیم و در این مدت عملیات مهندسی مجدد منصوبات، اسیدشویی، برس زنی، بک واش و دو جداره سازی منابع تامین آب انجام شده و توانستیم با کمک همکاران میزان بهره برداری تاسیسات را بالا ببریم.

به گفته وی، حفر یک حلقه چاه برای این شرکت حدود 7 میلیارد ریال هزینه خواهد داشت و با توجه به عملیات مهندسی مجدد چاههای مذکور با هزینه 5 میلیارد و 500 میلیون ریال توانستیم 270 لیتر برثانیه به منابع تامین آب استان اضافه کنیم که نتیجه آن معادل حفر 20 حلقه چاه آب بوده است که این امر موجب شد کاری با صرفه اقتصادی انجام شود.

مهندس محمد هادی رحمتی افزود: با توجه به افزایش مصرف آب شرب از سوی بعضی از مشترکین و عدم رعایت الگوی مصرف پیگیری ها در جهت نصب کنتور های هوشمند در اقطار 2 اینچ و بالاتر در دستور کار همکاران این شرکت قرار گرفت که خوشبختانه طی مدت کوتاه این کنتورها به صورت پایلوت در شهر گرگان نصب گردیده و با روند نصب کنتورهای مذکور و با توجه به اینکه انشعابات غیر خانگی با اقطار 2 اینچ و بالاتر دارای مصارف زیاد در مواقع بحران کمبود آب شهر می توان بخش هایی از کمبود را جبران نمود.
 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار