دبیر مجمع نمایندگان گلستان:
دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان از موافقت نهایی سازمان محیط‌زیست کشور با طرح گردشگری آشوراده خبر داد و گفت: به‌زودی این موافقت طی نامه‌ای به استان ابلاغ و اعلام می‌شود.
کد خبر: ۲۹۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲ 06 September 2016
 دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان از موافقت نهایی سازمان محیط‌زیست کشور با طرح گردشگری آشوراده خبر داد و گفت: به‌زودی این موافقت طی نامه‌ای به استان ابلاغ و اعلام می‌شود.
 اواسط خردادماه سال جاری نخستین جلسه مشترک مجمع نمایندگان استان و استاندار گلستان برگزار شد و قرار بود این مجموعه هر دو هفته یک‌بار برای رفع معضلات و مشکلات استان درزمینهٔ های مختلف نشست کاری داشته باشند. یکی از محورهای مورد بحث در این جلسات مطابق آنچه در رسانه ها منتشر شده، بحث آشوراده است.

روند برگزاری این نشست‌ها و موضوعات مطرح‌شده در آن زمینه گفتگو با اسدالله قره خانی، دبیر مجمع نمایندگان استان را فراهم کرد.

گفتگویی که بیشتر حول محور آخرین نشست و موضوعات مطرح‌شده در آن گذشت و گرفتن موافقت نهایی برای اجرای طرح گردشگری آشوراده و دیدار امروز (سه‌شنبه) استاندار گلستان با رئیس‌جمهور با محور گفتگو حول محور مشکلات و نیازمندی‌ها و موارد توسعه‌ای گلستان مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده با نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی بود.

*۱۷ خردادماه نخستین نشست مشترک مجمع نمایندگان استان و استاندار گلستان برگزار شد و قرار بود این نشست‌ها به‌صورت دوره‌ای تداوم یابد. آیا این نشست‌ها تداوم یافت؟

بله. روز گذشته (دوشنبه) نشست مشترک در تهران برگزار شد و استاندار گلستان گزارشی از برنامه‌های هفته دولت و پروژه‌های افتتاحی ارائه کردند.

*گلستان در هفته دولت میزبان مقامات کشوری بسیاری بود، آیا گزارشی از ره‌آورد این سفرها نیز از سوی استاندار ارائه شد؟

در هفته دولت استان گلستان میزبان دکتر سیف رئیس‌کل بانک مرکزی ایران، دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور و دکتر ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور بود و استاندار راجع به هریک از این سفرها و ره آوردهای آن توضیحاتی را برای مجمع نمایندگان ارائه کردند.

*ظاهراً استان گلستان در ثبت‌نام و معرفی بنگاه‌های تولیدی راکد به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات برای رونق تولید و خروج از رکود از استان‌های برتر کشور است اما در پرداخت تسهیلات خیلی موفق عمل‌نکرده‌ایم، آیا سفر دکتر سیف با این موضوع در ارتباط بود؟

صنایع استان کوچک و متوسط هستند و گلستان جزو استان‌های است که با تزریق نقدینگی می‌توان بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی آن را از رکود خارج کرد. تسریع در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و اقتصادی، پاسخ به سؤال‌های روسای بانک‌ها، تذکر به برخی از بانک‌ها مانند سپه و ملت که در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی بسیار سختگیرانه عمل می‌کردند تنها بخشی از ره‌آورد سفر دکتر سیف به گلستان بوده است.

هرچند تسهیلات مصوب استان گلستان برای رونق تولید قبل از سفر دکتر سیف از ۴۲۲ میلیارد تومان به ۷۴۴ میلیارد تومان رسیده بود اما روند خوبی در پرداخت‌ها نداشتیم.

*الآن این روند بهبودیافته؟

طبق گزارش استاندار بعد از سفر دکتر سیف به گلستان حرکت شتاب‌داری در این حوزه ایجاد شد و در این مدت کوتاه پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی برای رونق تولید دو برابر شد.

*تا قبل از سفر میزان تسهیلات پرداختی به بنگاه‌ها حدود ۶۴ میلیارد تومان بود.

الآن این رقم به حدود ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده و همچنین تأکید شده تمام ۷۱۰ واحد معرفی‌شده به بانک‌ها باید تا پایان شهریورماه تعیین تکلیف شوند که امیدواریم شاهد رونق تولید و ایجاد اشتغال در گلستان باشیم.

* ره‌آورد سفر خانم ابتکار به گلستان چه بود؟

تعیین تکلیف طرح گردشگری آشوراده مهم‌ترین ره‌آورد این سفر بود. پیش‌تر از آن با کلیات اجرای طرح گردشگری آشوراده موافقت شده بود اما کارشناسان محیط‌زیست اعتقاد داشتند ۱۰ درصد از سطح اشغال جزیره آشوراده در مستثنیات واقع‌شده که این نظر موردقبول استان و مجمع نمایندگان نبود و در سفر اخیر خانم ابتکار موافقت نهایی سازمان حفاظت از محیط‌زیست گرفته‌شده و خانم ابتکار قول دادند این موافقت طی نامه‌ای به‌زودی ابلاغ و اعلام می‌شود و طرح گردشگری آشوراده وارد فاز اجرایی خواهد شد.

دکتر رحمانی فضلی هم در پنج روز حضور خود در گلستان از نزدیک از برخی طرح‌ها و پروژه‌های استان بازدید داشته و خواسته‌ها و انتظارات استان طی نامه به ایشان تحویل‌شده است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک موارد حل شود.

رایزنی و تبادل‌نظر راجع به موارد توسعه‌ای و مشکلات و نیازمندی‌های استان از دیگر مواردی بود که در نشست مجمع نمایندگان استان با استاندار گلستان مطرح شد و امروز این موارد در دیدار استاندار گلستان با رئیس‌جمهور محترم مطرح خواهد شد.



*یکی از اهداف نشست مشترک مجمع نمایندگان با استاندار مشخص شدن اولویت‌ها و تعیین راهکارها برای حل مشکلات و معضلات استان بود. اولویت نشست بعدی مشخص‌شده است؟

بله. پتروشیمی گلستان و تعیین تکلیف آن در اولویت بعدی قرار دارد. هم استانداری و هم جمع نمایندگان تلاش دارند برای حل مشکل بر زمین‌مانده پتروشیمی گلستان راهکار مناسبی اندیشیده شود تا این پروژه عملیاتی و اجرایی شود. هرچند این پروژه با مشکلات مدیریتی و ... مواجه است اما تعیین تکلیف و ارائه راه‌حل برای اجرایی شدن پتروشیمی گلستان اولویت اصلی نشست مشترک بعدی مجمع نمایندگان استان با استاندار گلستان خواهد بود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار