مختار مهاجر: هم‌اکنون استان گلستان با پدیده ریزگرد مواجه است و خطر گسترش آن گلستان را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۲۸۰۹۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱ 20 August 2016
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: هم‌اکنون استان گلستان با پدیده ریزگرد مواجه است و خطر گسترش آن گلستان را تهدید می‌کند.
مختار مهاجر شامگاه پنج‌شنبه در همایش «دو قدم تا فاجعه» در مسجد امام حسین (ع) خار کلاته علی‌آبادکتول اظهار کرد: تغییر اکوسیستم استان گلستان، سه استان هم‌جوار (خراسان، مازندران و سمنان) را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی افزود: انتقال آب سرچشمه‌های زرین گل به سمنان نه‌تنها به دلیل تهدیدهای حوزه کشاورزی و محیط‌زیست بلکه به دلیل تغییر اکوسیستم و افزایش ریز گردها باید برای همیشه متوقف شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با یادآوری اینکه از نظر یونسکو انتقال آب بین‌حوزه‌ای ممنوع است، تصریح کرد: حوزه آبریز و آبخیز زرین گل و اترک موضوع قومیتی نیست بلکه یک موضوع اجتماعی و اکوسیستمی است.
وی با تأکید بر اینکه خطر تغیر اقلیم گلستان را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: خطر تغییر اقلیم در گلستان جدی است باید جلوی آن گرفته‌شده و با درک حساسیت موجود منابع آبی استان را حفظ کرد.
مهاجر با بیان اینکه گلستان دارای ۴۵۰ هزار هکتار جنگل است، ادامه داد: هم‌اکنون حدود ۲۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان در شهرستان علی‌آبادکتول واقع‌شده است.
وی اضافه کرد: از این میزان جنگل حدود ۱۲۰ هزار هکتار آن در دهنه زرین گل واقع‌شده که باقی‌مانده از عصر سوم یخبندان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان متذکر شد: تغییر اکوسیستم یک زنجیره به‌هم‌پیوسته است و فقط مربوط به شهرستان علی‌آبادکتول نیست.
به گفته مهاجر اگر جلوی آب سرچشمه‌های زرین گل گرفته‌شده و یا آب آن منتقل شود و نفوذپذیری دائم را نداشته باشد، شوری آب زمین‌های استان را غیرقابل کشت می‌کند.
وی با بیان این که بافت استان سمنان مرتعی است و هر چه درخت وجود دارد متعلق به استان گلستان و مازندران است، تأکید کرد: پونه آرام، سیاه رودبار و زرین گل در حوزه سیاسی استان گلستان قرار دارد و ضرورت دارد ورود کرده و منابع طبیعی گلستان را از سمنان پس بگیریم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
آخرین اخبار