مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان:
۲۵۰ هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی اترک (شهرک هزار هکتاری) به مرحله بهره‌برداری رسیده و آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است.
کد خبر: ۲۷۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸ 11 August 2016
 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان گفت: ۲۵۰ هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی اترک (شهرک هزار هکتاری) به مرحله بهره‌برداری رسیده و آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

 توسعه صنایع از جمله صنایع کوچک یکی از برنامه های ایجاد اشتغال، به خصوص اشتغال زودبازده بوده که در بسیاری از استان ها در سال های گذشته شکل گرفته است.

استان گلستان به دلیل نوپایی و کشاورزی محور بودن همواره از بخش صنایع عقب بوده و همچنین ممنوعیت ایجاد صنایع که پیشتر در گلستان باعث شده صنایع گلستان نوپا باشد.

از سوی دیگر سیاست های مالی و بانکی و درکنار آن شرایط اقتصادی کشور باعث شد صنایع نوپای شکل گرفته نتوانند از نظر مالی جوابگوی تسهیلات ارائه شده باشند و در عمل بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شدند.

روز حمایت از صنایع کوچک بهانه‌ای بود تا خبرگزاری مهر پای گفت‌وگو با رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان بنشیند. گفتگویی دوساعته که حول محور ظرفیت‌ها و چالش‌های موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گلستان گذشت و حجت‌الله خلیل زاده از کمبودها، چالش‌ها و ظرفیت‌های موجود گلستان برای توسعه صنایع سخن گفت.

وی به دلایل کندی اجرایی شدن منطقه ویژه اقتصادی و کمبود اعتبارات اشاره کرد و معتقد است پیگیری‌های جدی برای اجرایی شدن منطقه آزاد تجاری و صنعتی اینچه برون نه‌تنها در محاق ماندن شهرک هزار هکتاری اترک تأثیرگذار نبوده بلکه منطقه آزاد طرحی بزرگی است که نباید مورد غفلت قرار گیرد اما عین حال امیدوار بود با روند تخصیص اعتبارات در سال ۹۳ و ۹۴ تا دو سال آینده منطقه ویژه اقتصادی اترک به سرانجام مناسبی برسد.

*در خصوص آخرین وضعیت ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب گلستان توضیح دهید؟

در کل حوزه جغرافیایی استان از شرق تا غرب دارای شهرک و ناحیه صنعتی هستیم که به‌غیراز شهرک صنعتی گمیشان که به دلیل مشکلات زیست‌محیطی اخذ مجوز آن کمی به درازا کشید مابقی به بهره‌برداری رسیده و پذیرای سرمایه‌گذاران و صنعت گران هستند.

*ظاهراً مشکلات زیست‌محیطی شهرک گمیشان هم حل‌شده؟

بله تلاش داریم در آینده‌ای نزدیک این شهرک را با رویکرد صنایع غذایی، بسته‌بندی و نگهداری میگو به چرخه صنعت استان وارد کنیم.

*ازنظر زیرساخت‌ها وضعیت نواحی و شهرک‌های صنعتی گلستان چگونه است؟

تقریباً شرایط نسبتاً خوبی ازنظر زیرساختی در ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی ما فراهم‌شده اما همچنان تا رسیدن به ایده آل فاصله‌داریم. تاکنون گازرسانی به ۱۹ شهرک انجام‌شده و با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیون تومانی تا چند روز آینده گاز به شهرک صنعتی آزادشهر و رامیان نیز تزریق می‌شود. تقریباً ۸۸ درصد زیرساخت‌های آب، برق، گاز و مخابرات در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان فراهم است اما همچنان مراوه‌تپه یکی از شهرک‌های محروم ما در استان است.

*اما به نظر می‌رسد همچنان تصفیه‌خانه و مبلمان شهری و زیباسازی بسیاری از شهرک‌های استان با چالش‌های جدی مواجه است؟

بله می‌پذیریم که شرایط مناسبی در بعضی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی ما فراهم نشده اما درعین‌حال که هنوز یک ریال از اعتبارات عمرانی و تملک دارایی سرمایه‌ای را دریافت نکرده‌ایم ما توسعه تصفیه‌خانه‌ها، تکمیل زیرساخت‌ها، توسعه شهرک‌ها، زیباسازی و مبلمان، ایمنی، بهداشت و انرژی آن‌ها را در دستور کارداریم و امیدواریم بتوانیم ورود خوبی تا پایان سال در این حوزه‌ها داشته باشیم.

بپذیرید اعتبارات شهرک‌ها و نواحی صنعتی گلستان اعتبار قابل‌توجهی نیست سال گذشته تنها یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به ۲۱ ناحیه و شهرک صنعتی ما اختصاص یافت.

*آیا باوجود تأمین نبودن کلیه زیرساخت‌ها طرح توسعه شهرک‌ها و نواحی منطقی است؟

بله ما در برخی از شهرک‌ها مثل علی‌آبادکتول و گنبدکاووس هم نیاز وجود دارد و هم‌ظرفیت توسعه و جذب سرمایه‌گذار داریم و به دنبال تأمین منابع، تغییر کاربری و توسعه در این شهرک‌ها هستیم و امیدواریم تا پایان شهریورماه امسال مجوز توسعه ۱۰۰ هکتاری شهرک صنعتی گنبدکاووس را کسب کنیم.

*تعداد قابل‌توجهی از واحدهای بهره‌بردار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گلستان در سال‌های گذشته تعطیل‌شده‌اند.

بله در سه سال گذشته ۴۰ واحد بهره‌بردار در نواحی و شهرک‌های صنعتی گلستان تعطیل‌شده‌اند اما سال گذشته ۴۱ واحد به چرخه تولید واردشده‌اند. هم‌اکنون ۱۷۷ واحد از ۶۵۰ واحد بهره‌بردار در شهرک‌ها و نواحی راکد هستند که پرداخت ۳۳۳ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۸۴ واحد کوچک، ۱۳ واحد متوسط و ۵۰ طرح با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در کارگروه تسهیل در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت در رفع موانع تولید و خروج از رکود مصوب شده است.


*از حوزه برنامه‌های کوتاه‌مدت شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان عبور کنیم و به برنامه‌های بلندمدت بپردازیم. چند سالی است از تصویب منطقه ویژه اقتصادی اترک (هزار هکتاری) گذشته اما ظاهراً شاهد پیشرفت خوبی در آن نیستیم.

از سال ۱۳۸۸ تاکنون ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه بلندمدت اختصاص‌یافته و هم‌اکنون فاز یک آن (۲۵۰ هکتار) به محله بهره‌برداری رسیده و آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران و صنعت گران است. هرچند تاکنون منطقه ویژه اقتصادی اترک با کندی حرکت کرده اما با تخصیص اعتبار ۵ میلیاردی در سال ۹۳ و ۲.۵ میلیارد تومانی در سال گذشته و ادامه روند تخصیص مناسب می‌توان امید داشت تا دو سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در آن باشیم.

*بسیاری معتقدند منطقه ویژه اقتصادی تحت تأثیر پیگیری مقامات عالی استان برای تصویب منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون قرارگرفته، شما با این نظر موافقید؟

اصلاً. منطقه ویژه اقتصادی محل استقرار صنایع کوچک است و امکان استقرار صنایع بزرگ در آن وجود ندارد. اگر عده‌ای معتقدند اترک در محاق قرارگرفته دلیل آن پیگیری منطقه آزاد اینچه برون نبوده بلکه کمبود اعتبارات مانع از پیشرفت آن بوده است. در دو سال گذشته اعتبارات قابل‌توجهی تخصیص‌یافته اما کافی نبوده است. به اعتقاد من منطقه آزاد طرح بزرگی است که نباید از آن غفلت کرد. گلستان و شمال استان ظرفیت و مزیت‌های بسیاری برای منطقه آزاد و توسعه صنعتی و تجاری دارد که می‌تواند درنهایت به توسعه کشور منجر شود.

مسئولان عالی‌رتبه استان و مدیران اقتصادی گلستان و ما به مصرانه پیگیر حل موضوعات گمرکی و الزامات آن در منطقه ویژه اقتصادی اترک هستیم و با دو سه سرمایه‌گذار نیز مذاکرات اولیه برای استقرار در آن انجام‌شده و بسیار به آینده شهرک هزار هکتاری اترک خوش‌بین هستیم و امیدواریم منطقه آزاد اینچه برون در مجلس شورای اسلامی مصوب شود زیرا با تصویب و اجرای آن به‌خودی‌خود زیرساخت‌های برقی و آبی ما در منطقه ویژه اقتصادی اترک هم فراهم می‌شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار