عضو هیأت نمایندگان اتاق اردبیل گفت: با توجه به جایگاه ویژه اردبیل در تولید سیب‌زمینی، انتظار می‌رود صنایع تبدیلی و تکمیلی به عنوان زنجیره کامل تولید این محصول مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۲۱۲۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱ 15 April 2016

عیسی شاهی زارع در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار کرد: در تقویت صنایع تبدیلی موجود و احداث مجموعه‌های جدید ارائه مشوق‌ها و پرداخت‌ بخش عمده‌ای از سود سرمایه‌گذاری مالی بانکی به صنایع تبدیلی به لحاظ اینکه سیب‌زمینی در چرخه صنعتی در فرآیند تبدیل به محصول نیمه خام یا آماده مصرف دارد، حداقل چهار برابر ارزش افزوده پیدا می‌کند.

وی گفت: از جمله صنایع تبدیلی و تکمیلی در این عرصه فرنچ فرایز مشاهده می‌شود که با توجه به ظرفیت بالای تولید سیب‌زمینی و تقاضای بسیار معنادار بازار مصرف که تولیدات آن را در انحصار دو یا سه واحد در کشور با ظرفیت محدود مشاهده می‌کنیم، ضرورت دارد این صنایع توسعه پیدا کند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق اردبیل بازار روسیه و کشورهای اقماری آن را بازار مناسب برای صادرات محصولات فرآوری شده سیب‌زمینی توصیف کرد و افزود: این امر نیازمند سودآوری و اشتغالزایی صنایع تبدیل سیب‌زمینی به محصولات جدید بوده که در استان اردبیل استقرار چنین واحدهایی محدود و با ظرفیت بسیار پایین است.

شاهی زارع بیان کرد: در کوتاه مدت می‌توان ظرفیتی از تولید را تبدیل به فرآورده با ارزش کرد.

وی افزایش سرانه مصرف استانی را یکی دیگر از اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به مصرف سرانه سیب‌زمینی در کشور که 45 کیلوگرم است، انتظار می‌رود استان اردبیل برای حضور پربار در سهم تولید سیب‌زمینی باید مصرف سرانه آن حداقل 20 درصد بیشتر از سایر مناطق باشد.

شاهی‌ زارع اضافه کرد: تاکنون مطالعات کارشناسی در ارتباط با سرانه مصرف استان انجام نشده یا حداقل داده‌های آماری در دسترس نیست، بنابراین برای رسیدن به افزایش سرانه مصرف به صورت پله‌کانی حداقل برای هر سال 10 درصد در مدت سه سال امری قابل دسترسی است که می‌توان به آن دست پیدا کرد.

وی ضرورت همکاری دستگاه‌های مختلف به ویژه تبلیغات هدفمند رسانه‌ها و برگزاری جشنواره و مسابقات آشپزی را با معرفی فرآورده‌های سیب‌زمینی برای ترویج مصرف ضروری و حیاتی توصیف کرد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق اردبیل گفت: ما همچون شیلات می‌توانیم در افزایش سرانه مصرف سیب‌زمینی نیز تبلیغات گسترده‌ای را انجام دهیم تا بخشی از تولیدات سیب‌زمینی در استان اردبیل به مصرف برسد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار