کد خبر: ۱۹۴۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶ 08 March 2016


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت که برداشت غیراصولی سبزی های کوهی و محصولات فرعی آن از بستر مراتع منجر به از دست رفتن حیات این گیاهان در این مناطق شده است.

به گزارش ایرنا، حامد فرضی روز دوشنبه در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال استان البرز که با حضور اعضای این شورا در مرکز جوانشیر سازمان جنگل ها و مراتع واقع در کرج برگزار شد، افزود: استان البرز دارای مراتعی پربار و خوش و آب و هوا است که متاسفانه با شروع فصل بهار و رویش گیاهان داروئی و سبزی های کوهی به نوعی با هجوم افرادی بیگانه برای استفاده از این موهبت خدادادی مواجه می شود.

وی اظهار داشت: اغلب این افراد که از مهاجرین افاغنه هستند بدون آشنائی با روش کندن این گیاهان، آن ها را از ریشه از خاک خارج می کنند که منجر به محو شدن آنان از دل طبیعت می شود.

وی گفت: اگر قرار است برداشت این گیاهان از مراتع انجام شود بایستی شکلی نهادینه و اصولی پیدا کند که سازمان جنگل ها و مراتع به عنوان متولی این امر تمهیداتی اندیشیده تا افراد اگر خواستار برداشت هستند در چارچوب قوانینی باشد.

***ساوجبلاغ و طالقان درگیر آفت خودروها

فرضی همچنین یکی دیگر از معضلاتی که مراتع و اراضی ملی استان با آن درگیر هستند را آفتی به نام خودروها دانست و افزود: تا حدود زیادی با کمک راه و شهرسازی مسیرهای ورودی خودروها به مراتع را مسدود شده است.

وی بیان داشت: با دستور قضائی و همکاری ورزش و جوانان در سه نقطه از استان واقع در اشتهارد، کرج و طالقان فضائی در اختیار این افراد قرار می گیرد تا ورود آنان به عرصه ها از حالت بی ضابطه بودن خارج شود.

وی یکی دیگر از معضلات شاخص در استان را پدیده ای به نام زمین خواری عنوان کرد و گفت: اراضی استان البرز دارای ارزش افزوده ی بالائی است و تمام پدیده هایی که در بحث تصرف زمین همچون کوه خواری و رودخانه خواری را می توان یاد کرد، در این استان مشاهده می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: متاسفانه تا قبل از حدود سه سال اخیر روند مطلوبی برای برخورد با این متصرفان وجود نداشت و پرونده های ایجاد شده کمتر مورد رسیدگی قرار می گرفت ولی اکنون روند برخورد و رسیدگی به این پرونده ها بسیار مطلوب شده است.

وی رسیدگی جدی به این پرونده ها و دخل و تصرف ها را در راستای کمتر شدن و تقلیل پدیده زمین خواری دانست و افزود: بخشی از تصرفات اراضی ملی شاید به صورت غیرعمد و توسط افراد محلی به دلیل ناآگاهی مجاورت مستثنیات با اراضی ملی است.

فرضی بیان داشت: به همین منظور در سال جاری 90 کیلومتر از اراضی و عرصه های ملی استان تصنیخ گذاری شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری برای تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی سند مالیت 35 هزار هکتار از اراضی بر اساس سیستم کاداستر اخذ شده است.

***تغییر اقلیم، تامین علوفه دام ها را با مشکل مواجه می کند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه با اشاره به تغییر اقلیمی که سراسر کشور و استان البرز را درگیر خود کرده، افزود: این تغییر آب و هوا که روز به روز در حال حادتر شدن است و امروز که 17 اسفند ماه است، با شرایطی مثل فصل تابستان مواجه هستیم که اگر این شرایط ادامه یابد تامین علوفه در تمام مناطق مراتع به حداقل می رسد.

وی تاکید کرد: تخریب پوشش گیاهی منجر به فجایعی همچون سیل سیجان می شود که باید چاره اندیشی برای کنترل و تعداد دام ها همچون جرایم برای دامدارانی که به صورت غیرمجاز دام های خود را به مراتع می برند، در نظر گرفته شود.

فرضی کنترل و حفاظت هرچه بهتر اراضی و مراتع را نیازمند مشارکت افراد بومی و مردم دانست و گفت: این استان فقط دارای 25 نیروی حفاظتی است که این مهم از عهده فقط این تعداد برنمی آید.

نشست شورای حفظ حقوق بیت المال با حضور اعضای شورا همچون مدیرکل دادگستری استان البرز، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، راه و شهرسازی و... حضور داشتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار