کد خبر: ۱۱۳۴۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸ 26 October 2023

به گزارش تابناک مازندران ، سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از افتتاح پایگاه استانی میراث جهانی راه‌آهن ایران در مازندران خبر داد.

حسین ایزدی سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در مراسم افتتاح پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران در ایستگاه ساری با اشاره به اینکه اولین پایگاه جهانی تحت عنوان پایگاه صنعت و میراث ملموس در کشور و استان با مرکزیت شهر ساری و راه آهن جمهوری اسلامی در شمال کشور افتتاح می‌شود، گفت: یک فرایند بسیار مشکل و مستندسازی برای ثبت جهانی انجام شد.

او با اشاره به پایگاه جهانی عباس‌آباد بهشهر در مازندران، افزود: پایگاه جهانی عباس آباد بهشهر با موقعیت‌های مختلف، جاذبه‌های گردشگری، میراثی و درختان کم نظیر آن در حال فعالیت است.

ایزدی با بیان اینکه معرفی راه آهن شمال زیره به کرمان بردن است چرا که سبقه تاریخی آن مشهود است، گفت: فرایند ثبت پایگاه جهانی از سال ۹۷ آغاز و در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ در شورای جهانی یونسکو مطرح و ثبت جهانی شده است.

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اعلام اینکه راه آهن دومین پایگاه جهانی در استان است، ادامه داد: پایگاه جهانی هیرکانی با ۷ لکه که مازندران دارای بیشترین لکه را دارد و با درختان ممرز و راش سومین پایگاه جهانی است که بزودی افتتاح می‌شود.

او با اشاره به ۳ پایگاه ملی فرح آباد ساری، اسپهبد خورشید سوادکوه و یوش نور، افزود: وجود پایگاه‌ها بیشتر جنبه پژوهشی دارد تا در حفظ، احیاء و بازآفرینی گام‌های بلندتری برداریم.

ایزدی راه اندازی موزه‌ها درکنار پایگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل عنوان کرد.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار