کد خبر: ۱۱۶۳۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷ 22 April 2024

به گزارش تابناک مازندران ، برداشت علوفه مخلوط در سطح یکصد هکتار از مزارع ایستگاه تحقیقات و توسعه گاودشت بابل آغاز شد.

مدیر ایستگاه تحقیق و توسعه گاودشت بابل گفت: کشت علوفه مخلوط به منظور تامین بخش بیشتری از نیاز داخلی خوراک دام برای نخستین بار و به صورت آزمایشی در این ایستگاه تحقیقاتی انجام شد.

 دکتر علی اکبر ولی افزود: ارقام کشت شده مخلوطی از تریتیکاله و خلر، تریتیکاله و نخود، تریتیکاله، خلر، نخود و ماشک بوده است.

وی افزایش عملکرد حدود ۴۰ درصدی را از مهم‌ترین مزایای این شیوه‌ی کشت بر شمرد و گفت: تولید علوفه با استفاده از این روش و بسته به گونه گیاهی و تراکم بوته، در هر هکتار بین ۲۵ تا ۶۵ تن متغیر است.

دکتر علی اکبر ولی استفاده همزمان از گیاهان لگوم و غلات را به منظور تامین همزمان کربو هیدرات و پروتئین در بالا بردن ارزش غذایی دام موثر دانست و افزود: کشت مخلوط پاییزه و زمستانه است و با بهره گیری از آب سبز یا همان باران انجام می شود.

مدیر ایستگاه تحقیق و توسعه گاودشت بابل گفت: استفاده از سموم کمتر، وجود حداقل آفات زراعی در مزرعه، بهره گیری مناسب از زمین‌های آیش شده کشاورزی و نیاز نداشتن به آبیاری، از دیگر مزایای کشت مخلوط علوفه‌ای است.

علوفه مخلوط، مهر ماه کشت و در اردیبهشت ماه برداشت می‌شود.

حدود ده هزار تن علوفه در ایستگاه تحقیقات و توسعه گاو بابل تولید می شود که ۶ الی ۷ هزارتن آن تحویل دامداران مازندران می شود. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار