کارشناس برنامه آنفلوانزای مرکز بهداشت قم با تاکید بر اولویت‌بندی در تزریق واکسن آنفلوانزا، گفت: سالمندان بالای ۶۰ سال، کودکان زیر پنج سال و خانم‌های باردار در اولویت تزریق این واکسن هستند.
کد خبر: ۸۹۷۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶ 09 September 2020

به گزارش تابناک قم، فاطمه عابدی آستانه افزود: آنفلوانزا بیماری تنفسی و عفونی است که در حال حاضر واکسن آن از خارج از ایران وارد می‌شود و زمان طلایی برای تزریق آن، قبل از فرارسیدن فصل پاییز می‌باشد.

وی با بیان این‌که شهریور و اوایل مهرماه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزاست،‌ اضافه کرد: تزریق واکسن برای همه افراد الزامی نیست و با توجه به محدودیت‌های موجود، هر خانوار با توجه به درآمدی که دارد می‌تواند تصمیم به خرید و تزریق واکسن با توجه به اولویت اعضای خانواده نماید.

وی بیان کرد: هر فرد بالغ و افراد بالای ۱۳ سال باید یک دُز واکسن تزریق کند که مقدار آن نیم سی‌سی است؛ درصورتی‌که نوزادان ۶ ماه تا ۱۲ سال که برای نخستین سال واکسن تزریق می‌کنند، هر کدام باید ۲ دُز واکسن و در غیراین‌صورت یک دُز تزریق کنند.

عابدی آستانه خاطرنشان کرد: نوزادان ۶ ماهه تا کودکان چهار ساله باید ۲ دُز ۰.۲۵ سی‌سی و کودکان چهار تا ۱۲ ساله نیز ۲ دُز نیم سی‌سی به فاصله یک تا یک ماه و نیم تزریق کنند.

به گفته وی، افرادی که واکسن تزریق می‌کنند نباید بیمار باشند، سرماخورده و یا تب داشته باشند و در این صورت باید واکسن را به زمان دیگری موکول نمایند.

کارشناس مرکز بهداشت قم به افراد توصیه کرد: هنگام خرید واکسن آنفلوانزا کیسه یخ همراه داشته باشند، واکسن را در کنار کیسه نگهداری کنند.

وی اضافه کرد: پس از تزریق واکسن تا ۴۸ ساعت به عضله‌ای که واکسن به آن تزریق شده استراحت دهند و از رسیدن آب به محل تزریق واکسن جلوگیری کنند.

به گفته وی، واکسن آنفلوانزا ویروس کشته‌شده است و امکان ندارد بیماری را به فردی منتقل کند،‌ ولی ممکن است فردی پیش از تزریق واکسن مبتلا به آنفلوانزا شده باشد و هنگام تزریق در دوره کمون بیماری باشد و تصور کند که با تزریق واکسن بیمار شده است.

عابدی آستانه ادامه داد: مدت‌زمان بروز علایم ویروس آنفلوانزا پس از ابتلا،‌ سه تا پنج روز و اثرگذاری واکسن پس از تزریق نیز ۲ هفته می‌باشد.

وی تاکید کرد: افرادی که به یک سوش از ویروس آنفلوانزا مبتلا شده‌اند نیز باید واکسن تزریق کنند تا به سایر سوش‌های این بیماری مبتلا نشوند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار