کد خبر: ۸۶۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲ 01 September 2015

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون از 95 درصد اراضی شالیزاری گیلان برنج برداشت شده است.
خبرگزاری فارس: برداشت برنج از 95 درصد اراضی شالیزاری گیلان

حبیب جهانساز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به بارندگی هوا و وضعیت برداشت برنج از شالیزارهای اظهار کرد: گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است و امسال بر اساس داده‌های هواشناسی و تجربیات سنوات گذشته تقویم فصل زراعی را تدوین کردیم.

وی با بیان اینکه بر اساس تقویم مذکور تاکنون از 95 درصد شالیزارهای گیلان برنج برداشت شده است، افزود: تنها پنج درصد شالیزارها باقی مانده که با تقویم تدوین شده مطابقت دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه هر سال 40 درصد بارندگی‌ها از شهریور ماه آغاز می‌شود، گفت: این تجربه موجب تدوین تقویم زراعی گیلان شد.

وی ادامه داد: تعدادی از کشاورزان که با تقویم زراعی برنامه‌های خود را تنظیم نکرده‌اند در این فصل بارندگی دچار مشکل هستند و متحمل هزینه گزاف برای دروی محصول خود شده‌اند.

جهانساز با تصریح بر اینکه امسال کاهش تولید نسبت به میانگین سنوات گذشته نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: کشاورزان اگر در این شرایط بارانی مدیریت درست نداشته باشند به کیفیت محصول خود آسیب می‌زنند.

وی درباره خرید تضمینی برنج اظهار کرد: خرید برنج هر ساله برای ارقام پرمحصول اتفاق می‌افتد اما شامل برنج‌های کیفی گیلان نمی‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در گیلان 5 هزار هکتار به کشت ارقام پرمحصول اختصاص دارد، یادآور شد: برنج گیلان از بهترین و با کیفیت‌ترین نوع برنج دنیاست و 95 درصد برنج این استان از نوع هاشمی، علی‌کاظمی، صدری و... کیفی بوده و نرخ تضمینی برای این نوع برنج بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه خرید توافقی برنج به جای خرید تضمینی انجام می‌شود، متذکر شد: در صورت نیاز خرید توافقی انجام می‌شود اما هنوز به این امر نیاز پیدا نکرده‌ایم زیرا قیمت فعلی برنج مناسب است و کشاورزان می‌توانند محصول خود را با قیمت خوب به فروش برسانند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار