آیت الله حبیب الله شعبانی با بیان اینکه مدیریت فرهنگی اولویت محور در استان‌ها مورد غفلت واقع شده است گفت: اسناد فرهنگی کشور خوب تدوین می‌شود، اما در مرحله اجرا با مشکلاتی روبه رو می‌شوند که موجب کم‌اثر شدن آن‌ها می‌شود.
کد خبر: ۸۵۰۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴ 16 May 2020
نماینده، ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه مدیریت فرهنگی اولویت محور در استان‌ها مورد غفلت واقع شده است گفت: ائمه جمعه توجه به فرهنگ را اصلی‌ترین وظیفه خود می‌دانند.

به گزارش تسنیم، آیت الله شعبانی در دیدار با جمعی از مسئولان و متصدیان تدوین و اجرای برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور اظهار داشت: در بیانات مقام معظم رهبری نهاد نماز جمعه، قرارگاه فرهنگی نامیده شده است بنابراین ائمه جمعه توجه به فرهنگ را اصلی‌ترین وظیفه خود می‌دانند.

وی با بیان اینکه مدیریت فرهنگی اولویت محور در استان‌ها مورد غفلت واقع شده است گفت: اسناد فرهنگی کشور خوب تدوین می‌شود، اما در مرحله اجرا با مشکلاتی روبه رو می‌شوند که موجب کم‌اثر شدن آن‌ها می‌شود.

نماینده، ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه بودجه‌های فرهنگی براساس اولویت‌ها هزینه نمی‌شود، بیان کرد: عملکرد سلیقه‌ای در عرصه فرهنگ آسیب زا است، بنابراین باید با توجه به نیاز هر منطقه بودجه‌های موجود صرف اولویت‌ها شود.

وی با اشاره به اینکه در عرصه فرهنگ، نیازمند یک مدیریت واحد هستیم که علاوه بر اولویت سنجی و مسئله شناسی درست، شرایط انسجام و همافزایی را فراهم کند، ابراز کرد: مصوبات شورا باید از پشتوانه الزام قانونی برخوردار باشد تا بتواند در حیطه فرهنگ موثر باشد.

شعبانی بیان کرد: قوانین مصوب در حوزه اختیارات و وظایف شورای فرهنگ عمومی نباید قابل تفسیر‌های مختلف باشد بلکه باید صورت روشن وضعیت و جایگاه قانونی این شورا تبیین شود و نسبت آن با نهاد‌های فرهنگی مشخص شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه ظرفیت شورای فرهنگی عمومی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و با وجود آن که سند مهندسی فرهنگی توسط دو دولت ابلاغ شده، اما هنوز آن گونه که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه ابهامات در وظایف و اختیارات شورای فرهنگی عمومی باید روشن شود، مطرح کرد: تصدی گری نهاد‌ها و ادارات مختلف در عرصه فرهنگ، زمینه ساز گسستی شدید در این عرصه شده است لذا باید توجه داشت محور اصلی حرکت جامعه فرهنگ است پس باید این موضوع اولویت اصلی مدیران باشد.

وی بیان کرد: تا مدیران برای ورود در این عرصه دغدغه‌مند نباشند، مشکلات فرهنگی هم حل نخواهد شد.

نماینده، ولی فقیه در استان با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی نیازمند تشکیل کمیته‌هایی تخصصی برای اشرافیت بر نهاد‌های فرهنگی در استان‌ها است، گفت: در تصمیم گیری‌های فرهنگی، نیاز به کار تحقیقاتی و پژوهشی داریم، به این دلیل که تصمیم گیری‌های فی البداهه در عرصه فرهنگ نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه آسیب‌زا خواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان، عنوان کرد: در دفتر نماینده، ولی فقیه در استان همدان، به منظور رصد مشکلات فرهنگی و سیاست گذاری‌های دقیق، شواری راهبردی با حضور جمعی از افراد با تجربه و متخصص در این حوزه شکل گرفته و جلسات آن در حال برگزاری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار