در حالي واحدهاي لبني ابركوه با مشكل تامين شير مورد نيازشان مواجه هستند كه دامداران اين شهرستان شير توليدي خود را با قيمت بالاتر به شهرهاي ديگر مي‌فروشند لذا جهاد‌كشاورزي ابركوه با انعقاد تفاهم‌نامه‌اي براي رفع اين مشكل اقدام كرده است.
کد خبر: ۷۰۸۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸ 27 January 2019

ابرکوه به عنوان قطب كشاورزي است در حوزه صنايع تبديلي و تكميلي توسعه قابل توجهي داشته است به طوري كه هم‌اكنون سه واحد تولیدی لبنیات در شهرهاي ابرکوه و مهردشت اين شهرستان فعاليت دارند.

غالباً بخشی از مواد اولیه اين واحدها يعني شير مورد نياز آنان از طريق دامداران بومی شهرستان تأمین می‌‌شود ولي اخيراً مسئول يكي از اين واحدها در جريان گشت مشترك دادستان، تعزیرات و بازرسان صمت شهرستان، علت افزایش قيمت محصولات لبني را گران شدن شیر و دليلش را نيز خريد شیر تولیدی دامداران ابركوهي در ديگر شهرستان‌ها با قيمت گران‌تر از نرخ مصوب وزارت صمت، عنوان كرده است.

البته در همين راستا نيز «محمدحسین ابراهیمی» دادستان عمومی و انقلاب ابرکوه در کمیسیون هماهنگی تعزیرات شهرستان خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی مدیریت جهاد‌کشاورزی شد تا از اين طريق، ابتدا نیاز شهرستان تأمین و مازاد آن به شهرستان‌های ديگر ارسال شود.

«جواد شمس» مسئول امور دام و عشایر جهاد‌کشاورزی ابرکوه در اين باره به خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، مي‌گويد: شهرستان ابرکوه روزانه بین 50 تا 55 تن شیر تولید می‌كند كه 80 درصد از آن به واحدهای تولیدی شهرستان منتقل و مابقی به کارخانه‌های شهرستان‌های اطراف ارسال می‌شود.

وي با بیان این که نیاز سه واحد تولیدات لبنی شهرستان روزانه 150 تن است، تصریح مي‌كند: نرخ مصوب خریداری شیر از دامداران که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده معادل 2000 تومان است ولي بعضاً برخی کارخانه‌ها این قیمت را افزایش می‌دهند و از آنجايي كه اختیار فروش شیر با خود دامداران است، کسی نمی‌تواند آنها را مجبور به فروش داخلی کند.

شمس ادامه مي‌دهد: البته جهادکشاورزی به ‌منظور تنظیم بازار و حمایت از تأمین نیاز واحدهای تولیدی شهرستان، تفاهم‌نامه‌ای را بين واحدهاي لبني و نمایندگان دامداران تنظیم کرده كه براساس آن ماهیانه قیمت خرید شیر کارخانه‌های استان‌هاي همجوار يزد يعني فارس و اصفهان اخذ و میانگین آن به ‌عنوان شاخص قیمت‌ خرید شیر توسط کارخانه‌های ابرکوه مورد توافق قرار گیرد.

وی خاطرنشان مي‌كند: با انعقاد اين تفاهم‌نامه هم جلوي ضر و زيان دامداران شهرستان گرفته مي‌شود و هم بخشی از شیر مورد نیاز واحدهای لبني داخلی تأمین می‌شود.

مسئول امور دام جهادکشاورزی ابرکوه عنوان مي‌كند: در هشت ماهه گذشته قیمت شیر از 1200 تومان به 2150 تومان افزایش‌ یافته که یکی از دلایل آن نیز افزایش قیمت نهاده‌های دامی بوده به عنوان نمونه قیمت جو از هر کیلو 900 تومان و یونجه از هر کیلو 700 تومان به دو هزار تومان افزایش‌ یافته است.

شمس مي‌گويد: در حال حاضر حدود 5500 رأس گاو شیری در شهرستان ابركوه وجود دارد و کاهش قیمت شیر موجب حذف دام‌های مولد و تعطیلی واحدهای دامی خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار