رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری:
تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری گفت: در زلزله کرمانشاه در حق سازمان نظام مهندسی ساختمان جفا شد، چند ساختمان شاخص همچون بیمارستان در مناطق زلزله‌زده آسیب دیدند که نظارت بر آن‌ها بر عهده نظام فنی و اجرایی دولتی بوده که متولی آن سازمان برنامه و بودجه است.
کد خبر: ۵۴۲۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ 23 December 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- اردشیر بنایی در نشست خبری که به مناسبت پنجم دی‌ماه روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار شد، اظهار کرد: در ایران بلایای طبیعی خصوصاً زلزله، خسارت‌های زیادی به دنبال دارد.
وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان به‌عنوان متولی در امر ساخت و ساز خود را موظف می‌داند که در خصوص کاهش بلایای طبیعی اقداماتی انجام دهد تا خسارت‌های آن‌ را به کم‌ترین حد خود برساند، افزود: در سال‌های گذشته آیین‌نامه‌های مربوط به زلزله تغییر کرده و بهبود پیدا کردند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در منطقه زلزله‌زده سرپل‌ ذهاب به دلیل اینکه ساختمان‌ها نوساز بودند تلفات انسانی کم بود که نقش مهندسی در امر ساخت و سازها را نشان می‌دهد، ادامه داد: در طراحی ساختمان مبنا بر این نیست که هیچ خسارتی ایجاد نشود.
بنایی با تأکید بر اینکه در زلزله کرمانشاه ساختمان‌هایی وجود داشت که دارای طراحی مناسبی بودند اما در اجرا و نظارت مشکل داشتند، عنوان داشت: در اجرای هر ساختمانی سه اصل طراح، مجری و ناظران مهم است که هر سه این اصول باید رفتار مهندسی داشته باشند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر همه عوامل در ساخت و ساز مطابق قوانین باشد ساختمان‌ها ایمن خواهند شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری به وجود بافت‌های فرسوده هم در قلب شهرکرد و هم در روستاهای دوردست استان اشاره و بیان کرد: ساخت مسکن مهر با حداقل قیمت و احداث این ساختمان‌ها از طریق تعاونی‌هایی که هیچ‌گونه تجربه مهندسی ندارند ازجمله مشکلات این سایت‌ها است.
بنایی تأکید کرد: یکی از معضلاتی که در چهارمحال و بختیاری وجود داشت ساختمان‌های بدون پروانه ساخت است و در سال 96 روی این موضوع بسیار کار شده است، همچنین به‌شدت با مهندسانی که گواهی احداث بنا صادر کرده‌اند مقابله شده است و بحث امضا فروشی به‌عنوان یک تخلف است که در صورت مشاهده آن با فرد متخلف در شورای انتظامی برخورد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه درزمینهٔ مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله در چهارمحال و بختیاری اقدامات زیادی صورت گرفته است، گفت: ساختمان‌ها در کل به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند، ساختمان‌هایی که استحکام لازم را دارند، ساختمان‌هایی که به هیچ وجه قابلیت استحکام سازی ندارند و ساختمان‌هایی که قابلیت استحکام بنا را دارند اما این کار هزینه‌های زیادی در بر دارد که در استان از هر سه دسته ساختمان وجود دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این سازمان در استان 4 هزار و 200 نفر عضو دارد که بیش از 2 هزار نفر از آن‌ها پروانه دارند، افزود: در کشور 450 هزار مهندس عضو این سازمان هستند.
بنایی عنوان داشت: در زلزله کرمانشاه در حق سازمان نظام مهندسی ساختمان جفا شد، چند ساختمان شاخص همچون بیمارستان در مناطق زلزله‌زده آسیب دیدند که هیچ ربطی به این سازمان ندارند چراکه نظام فنی و اجرایی دولتی که سازمان برنامه و بودجه متولی آن است ناظر بر ساخت و سازهایی همچون بیمارستان یا خوابگاه هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار