تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: کاهش منابع آب علت وقوع پدیده خود سوزی در دشت خانمیرزا بوده است.
کد خبر: ۵۴۱۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵ 20 December 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- علی محمدی‌مقدم در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، با اشاره به اینکه یکی از بحرانی‌ترین دشت‌های کشور، دشت خانمیرزا است، اظهار کرد: لازم است برای از بین نرفتن یک هزار حلقه چاه در دشت خانمیرزا اعتبارات ملی در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه اقدامات غیر کارشناسی موجب تشدید پدیده خشکسالی در استان می‌شود، افزود: فرونشست 76 سانتی‌متری این دشت، افت 25 متری آب‌های زیرزمینی و مصرف حدود 70 درصدی آب‌های این دشت، موجب ایجاد پدیده‌های زیست‌محیطی شده است.
محمدی‌مقدم با اشاره به اینکه طی هفته اخیر حادثه خودسوزی در دشت خانمیرزا رخ داده است،گفت: امروزه وقوع حادثه خودسوزی در دشت‌ها یکی از حادترین و بحرانی‌ترین شرایط اقلیمی در کشور بوده که نیازمند توجه ویژه است و متأسفانه این حادثه در دشت شهرکرد نیز در حال رخ دادن است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه کاهش منابع آب علت وقوع پدیده خود سوزی در دشت خانمیرزا است، تصریح کرد: این دشت در گذشته تالاب بوده است و در دهه 60 به بهانه توسعه کشاورزی کانال‌ زه‌کشی ایجاد شد و در آن محل یک هزار حلقه چاه حفر کردند که امروزه موجب برداشت‌های بی‌رویه آب شده است.
محمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: با توجه به بافت خاک دشت خانمیرزا، این پدیده، پدیده‌ای نادر و بحرانی بوده که در استان در حال رخ دادن است و نیاز است به عنوان پدیده مخرب زیست‌محیطی توجه بیشتری به آن انجام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار