به منظور اجرای «طرح غربالگری، تشخیص و مداخله در کودکان در اختلال طیف اتیسم در کودکان 2 تا 5 سال» در استان گلستان، صبح امروز دوشنبه 16 اسفندماه یک دوره آموزشی ویژه مهدهای کودک سراسر استان با حضور مدیر کل، معاون توانبخشی و معاون اجتماعی بهزیستی استان در محل سالن ولایت سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.
کد خبر: ۳۹۰۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳ 07 March 2017
به منظور اجرای «طرح غربالگری، تشخیص و مداخله در کودکان در اختلال طیف اتیسم در کودکان 2 تا 5 سال» در استان گلستان، صبح امروز دوشنبه 16 اسفندماه یک دوره آموزشی ویژه مهدهای کودک سراسر استان با حضور مدیر کل، معاون توانبخشی و معاون اجتماعی بهزیستی استان در محل سالن ولایت سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جمع کثیری از مدیران و مربیان مهدهای کودک سراسراستان همراه بود، دکتر درخشان پور-فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان به عنوان مدرس این دوره آموزشی به آموزش و ارائه مطالبی در زمینه اختلال طیف اوتیسم، علایم آن، چگونگی شناخت زود هنگام اتیسم و برخی روش های درمانی مناسب در این اختلال پرداخت.

در ادامه مراسم مدیرکل بهزیستی استان طی سخنانی با اشاره به اهمیت این دوره آموزشی، هدف از برگزاری این دوره را ارتقاء سطح آگاهی مدیران و مربیان مهدهای کودک و به دنبال آن والدین و جامعه نسبت به اختلال طیف اتیسم، اجرای طرح غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلالات طیف اوتیسم در کودکان دو تا پنج سال و در نهایت شناسایی کودکان دارای اختلال اتیسم در مهدهای کودک به منظور ارجاع به سازمان بهزیستی جهت درمان و جلوگیری ازشیوع آن عنوان نمود.

دکتر غفاری افزود: درحال حاضر 60 کودک دارای اختلال طیف اتیسم توسط سازمان بهزیستی در استان شناسایی شده اند که هم اکنون در 2 مرکز توانبخشی زیر 14سال، با عنوان مركز آموزش، درمان اختلالات نافذ رشد« يارا»درشهرستان گرگان و مرکز «افق» در شهرستان گنبد(هرکدام با ظرفیت 30 کودک) از خدمات تخصصی درمانی وآموزشی بهرمندند.

ایشان در زمینه ظرفیت یارانه ای این مراکز خاطرنشان ساخت: تمامی کودکان این مراکز ویا هر کودکی که با این اختلال شناسایی شود و به مرکز ارجاع شود، جزو ظرفیت یارانه ای این مراکز محسوب می شوند و سازمان بهزیستی علاوه بر هزینه های ایاب وذهاب ودرمان و.. مبلغ 4 میلیون و 30 هزار ریال به ازای هر کودک ماهیانه به این مراکز یارانه پرداخت می کند.

وی با بیان اجرای طرح غربالگری اتیسم کودکان 2 تا 5 سال در سراسر مهدهای کودک استان یادآوری نمود: در این طرح به منظور شناسایی و تشخیص اولیه کودکان مبتلا به این اختلال، مربیان مهدهای کودک از طریق پرسشنامه 10 گزینه ای، 10 تست معتبر از همه کودکان می گیرند و در صورت مشاهده 3 پاسخ یا علامت مثبت و بیشتر به این تست توسط کودک، مشکودک تشخیص داده شده و برای اقدامات پیشگیری بعدی و ارزیابی های تخصصی به مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اتیسم تحت پوشش سازمان بهزیستی ارجاع داده می شوند تا ضمن کاهش رفتارهای نامناسب، رفتارهای مناسب جایگزین آنها می شوند.

گفتنی است: اتیسم نوعی اختلال عصبی رشدی است که معمولا از 3سالگی خود را نشان می دهد برخی از نشانه های این اختلال از دوران نوزادی کودک قابل تشخیص است و از جمله علایم بارز اختلال اتیسم: عدم برقراری ارتباط چشمی کودک، تاخیر در صحبت کردن یا صحبت نکردن، عدم برقراری ارتباطات اجتماعی و انجام رفتارهای تکراری(کلیشه ای) می باشد و طبق آخرین تحقیقات در کشور ما از هر 80 نفر، یک نفر به این اختلال مبتلا می باشد.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار