سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطع واردات گاز از ترکمنستان گفت: ۳۰ میلیون مترمکعب گاز موجود در لوله‌ها بین دو استان شمالی عادلانه توزیع می‌شود.
کد خبر: ۳۵۴۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷ 04 January 2017
به گزارش خبرگزاری تسنیم از علی‌آبادکتول، اسدالله قره‌خانی ظهر امروز ذر جمغ خبرنگاران اظهار داشت: روز گذشته در جلسه وزیر نفت، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران و نمایندگان دو استان گلستان و مازندران قراردادها، تعهدات و مذاکرات بررسی و تصمیم‌گیری شد.
 
وی افزود: در این جلسه چند تصمیم اساسی گرفته شد و صحبت صادقانه با مردم نسبت به کاهش یک درجه‌ای دما و صرفه‌جویی در مصرف است.
 
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرکت ملی گاز هم متعهد شد توزیع عادلانه را در دستور کار خود قراردهد و حداکثر گازی که می‌شود به لوله‌های ورودی تزریق کرد 30 میلیو ن مترمکعب است و همین مقدار توزیع عادلانه شود.
 
وی افزود: راهکار سوم خط انتقال دامغان، کیاسر به نکا است که تقریبا 70 درصد پیشرفت داشته و در شرایط موجود امکان‌پذیر نیست که این کار را با اقدامات مانند چند شیفته‌کار کردن انجام داد اما وزیر نفت قول داد تا خرداد ماه به مرحله بهره‌برداری برسد و راه حل چهارم هم استفاده از گاز تزریقی از غرب استان مازندارن است که گاز تزریقی به گیلان در غرب مازنداران هم تزریق شود.
 
قره‌خانی افزود: تزریق سوخت‌های جایگزین به صنایع تولیدی مانند پتروشیمی‌ها و کارخانه‌های سیمان این استان‌ها برای کاهش وابستگی به گاز و تزریق این گاز به بخش خانگی تصمیم دیگر این جلسه بود.
 
نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی درباره تعهدات و قرداد گازی بین دو کشور هم گفت: این قرارداد مربوط به 25 سال قبل است که 20 سال از زمان قرداد گذشته و 5 سال باقی مانده است و ما در مقابل این رفتار ترکمنستان و قطع گاز در محافل بین‌المللی شکایت می‌کنیم.
 
وی افزود: رفتار ما در مقابل ترکمنستان رفتاری بر مبنای حسن همجواری بود که با این رفتار آنها ما هم در روابط خود با این کشور هم در بعد اقتصادی وهم مروادت تجدیدنظر خواهیم کرد.
 
قره خانی گفت: ترکمنستان ادعا می‌کند که ما بدهکار هستیم در صورتی که ما مدعی هستیم در سال‌های اخیر بیش از 4 میلیون و 500 هزار دلار پول به آنها پرداخت شده است.
 
وی گفت: ما مدعی هستیم که مبلغی که ترکمنستان می گوید درست نیست و همچینن در تعهدات خود کوتاهی کرده و میزان گاز، کیفیت گاز وآنالیزها متناسب با قراردادها نبوده است.
 
وی افزود : قرار بود کمیته‌ای از کارشناسان و مسئولان دو کشور ایران و ترکمنستان تشکیل و در دو ماه وضعیت ادعاها بررسی شود تا به توافق برسند.
 
قره خانی گفت: در این مدت ایران ماهیانه پولی را به حساب کشور ترکمنستان واریز کند تا آنها بدهی خود به پیمانکاران را پرداخت کنند و در این مدت ترکمنستان هم متعهد شد گاز خود را قطع نکند.
 
وی گفت: پیش‌نویس این طرح نوشته شد اما فردای روز توافق این تعهدات ترکمنستان زیر تعهد خود زد.
 
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: ترکمنستان در سال 86 با سوء استفاده از سرمای هوا قیمت گاز را چندین برابر افزایش داد و امسال هم خواسته‌های نامعقولی داشت که دولت و ملت ایران زیر بار این خواسته‌ها نمی‌رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار