معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان خبر داد
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان از کمبود 20 قلم دارو طی 6 ماه نخست جاری در این استان خبر داد.
کد خبر: ۳۱۳۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 19 October 2016
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان از کمبود 20 قلم دارو طی 6 ماه نخست جاری در این استان خبر داد.
حمیدرضا جوشقانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در طول سال 30 قلم دارو در کشور کمبود داریم، سال گذشته میانگین کمبود دارو در استان گلستان 16 قلم بوده که در 6 ماه نخست امسال با کمبود 20 قلم دارو مواجه بودیم.

وی با اشاره به اینکه عمده داروهای تولیدی در کشور از کیفیت قابل قبول برخوردار هستند، تصریح کرد: بیش از 6 هزار قلم دارو در کشور پروانه دارد و بیش از 90 درصد داروها در داخل کشور تولید می‎شود که از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند.

* تعدادی از پزشکان برند «خارجی» بدون هیچ پشتوانه علمی تجویز می‎کنند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: درصد بسیار کمی از پزشکان برند خاصی «خارجی» را بدون هیچ پشتوانه علمی تجویز می‎کنند که این معضل به این خاطر عدم سیستم نظارتی قوی بر بیمه‎ها ایجاد شده است.

جوشقانی با تاکید بر اینکه در استفاده از دارو باید به برچسب اصالت کالا توجه شود، گفت: برچسب اصالت نشان می‎دهد که کالای مورد استفاده قاچاق نیست.

وی با اشاره به اینکه استان گلستان از نظر دسترسی به امکانات پزشکی در حد اروپا است، افزود: طی دو سال گذشته تمامی شهرهای استان گلستان از رادیولوژی برخوردار شدند، دستگاه Jcmas با اعتبار 600 میلیون تومان خریداری شد که سموم و آلاینده‎های موادغذایی را بررسی می‎کند.

* اگر بگوئیم فست‎فود بد است دروغ گفته‎ایم/ عدم تعادل در مصرف، زیانبار است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص وجود فست‎فود نیز نسبت به عدم تعادل این فروشگاه‎ها در شهرستان گرگان ابراز گلایه کرد و گفت: اگر بگوئیم فست‎فود بد است دروغ گفته‎ایم، در دنیا نیز از فست‎فود استفاده می‎شود، عدم تعادل در مصرف، زیانبار است.

جوشقانی بر لزوم افزایش فرهنگ مصرف در جامعه تاکید کرد و افزود: فست‎فود در ایتالیا به عنوان غذای سالم مصرف شد اما مصرف فست‎فود در آمریکا با چند لایه پنیر رواج یافت، اما در ایران به فست‎فود نان بربری هم اضافه شد بنابراین ما باید در عادات غذایی تغییرات ایجاد کنیم چنانچه شعار سال سازمان جهانی بر محور «آب و هوا در حال تغییر است، کشاورزی و غذا باید تغییر کند» قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه 70 الی 80 درصد مردم استان گلستان کمبود ویتامین D دارند، گفت: برای رفع کمبود این ویتامین باید زرده تخم‎مرغ و یا شیرهای غنی شده با ویتامین D مصرف شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار