رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد : از زمانی که مهندسان ناظر را ما معرفی می کنیم ، دیگر امضاء فروشی نداریم.
کد خبر: ۲۷۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴ 25 April 2015
به گزارش صدا و سیما؛ سعید غفرانی در نشست خبری درباره مصوبه نظارت مضاعف بر ساخت و سازهای بافت فرسوده هم گفت : به ‌زودی نظارت مضاعف را اغاز می کنیم تا ساخت و ساز در این محدوده ها با کیفیت بالا ساماندهی شود.

وی با اشاره به برخی مطالب مبنی بر ترک برداشتن پایه های تونل توحید هم گفت: اطلاعی ندارم اما بعید می دانم درست باشد.

غفرانی از تشدید برخورد با تخلف مهندسان ناظر خبر داد و گفت : از سال گذشته تاکنون بیش از 300 پرونده تخلف مهندسان ناظر به شورای انتظامی ارسال شده و البته در این مدت پروانه اشتغال به کار مهندسی ، باطل نشده است.

غفرانی با اشاره به شناسایی یک باند متخلف که اسناد نظام مهندسی را جعل می کرد هم گفت : در بخش گاز سازمان نظام مهندسی تخلف هایی شده است و عواملی خارج از سازمان با استفاده از مهر مهندسان ناظر تخلف هایی کرده اند که در مراجع قضایی در حال سیدگی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران اظهار داشت : میزان تخلف بیش از میلیارد تومان است و اگر فردی از مهندسان آگاهانه ، مرتکب تخلف شده باشد، به‌شدت برخورد می‌شود.

غفرانی با اشاره به گودبرداری های پرخطر در شهر تهران گفت : از 16 هزار گود در تهران بازدید کردیم و 1700 گود پرخطر ، شناسایی و درباره 38 گود با نامه به شهرداری و مهندسان ناظر تذکر داده شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در باره گودبرداری ایران‌زمین اظهار داشت: تذکر دادیم و اگر به همین شیوه رها شود، ممکن است باز هم مشکلاتی ایجاد کند.

وی افزود : به بازرسی گودبرداری ها ها ادامه می دهیم و گزارش آن را به مراجع خواهیم داد.

غفرانی در خصوص اصلاحیه قانون نظام مهندسی که در مجلس شورای نیاورده است ، گفت : این موضوع به کم‌کاری سازمان های نظام مهندسی در استان ها برمی گردد و هر قانونی پس از چند سال نیاز دارد که اصلاح شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: ماده 35 این قانون تعیین تکلیف کرده که وزارت راه و شهرسازی ناظر عالی همه امور مهندسی است و همواره نظارت بر سازمان انجام می گیرد.

غفرانی با اشاره به اینکه اجرایی شدن ماده 33 قانون نظام مهندسی مورد تاکید ماست، اظهار داشت : در حال حاضر ساخت و سازهای متراژهای بالای یک‌هزار متر باید با همکاری مجریانی که صلاحیت سازندگی دارند، انجام شود. 

بنابراین گزارش عمر مفید ساختمان در ایران بنابر اعلام کارشناسان و مسئولان حداکثر 30 سال است که در مقایسه با عمر مفید ساختمان در کشورهای اروپایی ( 100 تا 150 سال) تفاوت زیادی دارد.

بی توجهی به اصول علمی ساخت و ساز و رعایت نکردن استانداردها، باعث شده است جامعه امروز ما وارث مجموعه عظیمی از ساختمان‌ها و بناهایی شود که به سرعت در حال فرسودگی و تبدیل شدن به بافت فرسوده است.

سازندگان باتوجه به محدودیت منابع مالی، نیروی انسانی و از سوی دیگر قیمت تمام‌شده احداث ساختمان‌ها ، همواره برای کاهش هزینه های سرمایه‌گذاری اولیه تلاش می کنند.

اما باید توجه داشت چنانچه کاهش هزینه‌ها به نادیده گرفتن حداقل استانداردهای لازم در زمان ساخت منجر شود، کیفیت ساخت و عمر مفید ساختمان هم کاهش می یابد.

همچنین هزینه‌های مربوط به تعمیر ونگهداری و هدر رفت انرژی افزایش می‌یابد که مجموعه این هزینه‌ها باید از اقتصاد ملی تأمین شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار