گزارش روزنامه محلی گلشن مهر
در این گزارش به قلم الهه رمضان پور به نقل از رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های پخش داروی گلستان نسبت به کمبود دارو در استان گلستان هشدار داده و آمده است: میزان بدهی بخش دولتی به شرکت های پخش دارو آنقدر بالاست که پیش بینی می شود در یک بازه زمانی با کمبود دارو در استان مواجه شویم.
کد خبر: ۲۷۰۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴ 02 August 2016

روزنامه گلشن مهر در گزارشی کمبود دارو و بررسی چرایی وجود این مشکل را در استان گلستان مورد کنکاش قرار داد.

در این گزارش به قلم الهه رمضان پور به نقل از رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های پخش داروی گلستان نسبت به کمبود دارو در استان گلستان هشدار داده و آمده است: میزان بدهی بخش دولتی به شرکت های پخش دارو آنقدر بالاست که پیش بینی می شود در یک بازه زمانی با کمبود دارو در استان مواجه شویم. 
داستان این پیش بینی، از بدهی 55 میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان به شرکت های پخش دارویی استان، نشات می گیرد. به طوری که به گفته عسگریان؛ بیش از یک سال است (از اردیبهشت سال گذشته تاکنون) که شرکت های پخش دارو مطالبات خود را از دانشگاه علوم پزشکی گلستان دریافت نکرده اند.
وی با بیان اینکه شرکت های مرکزی پخش دیگر حاضر به توزیع دارو به گلستان نیستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه مطالبات شرکت های پخش دارو از دانشگاه گلستان بسیار سنگین شده است، شرکت های مرکزی تمایلی به عرضه دارو به استان ما ندارند و سهمیه دارویی گلستان را به استان های دیگر (استان هایی که مطالبات خود را پرداخت کرده اند و یا مطالبات آنها سبک تر است) توزیع می کنند. 
رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های پخش داروی گلستان افزود: بدهی شرکت های پخش دارو از دولت، مختص استان ما نیست اما متاسفانه این مشکل در گلستان حادتر است به گونه ای که شرکت های پخش دارو در استان های مجاور (مازندران و سمنان) طلب خود را در بازه زمانی 3 تا 6 ماه دریافت می کنند اما در گلستان شرکت های پخش دارو بیش از یک سال است که مطالبات خود را دریافت نکرده اند.

آرامش لازم در تامین داروی استان برقرار است!
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان، عدم پرداختی سازمان های بیمه گر به دانشگاه را علت اصلی بدهی های دانشگاه به شرکت های پخش دارو اعلام کرد و افزود: مطالبات 150 میلیارد تومانی ما از سازمان های بیمه گر باعث شده است نتوانیم پاسخگوی مطالبات شرکت های پخش دارو باشیم. 
دکتر ریاحی افزود: در حال حاضر آرامش لازم در زمینه تامین دارو در استان برقرار است و مشکلی برای تامین دارو از سوی شرکت های پخش نداریم! 
به گفته وی؛ با تفاهم نامه ای که بین بانک رفاه، سازمان تامین اجتماعی و دانشگاه منعقد شده است بخشی از بدهی شرکت های پخش دارو پرداخت شده است و مابقی آن تا شهریور ماه سال جاری پرداخت خواهد شد.
توان مالی برای تامین داروی استان نداریم
مدیرعامل یکی از شرکت های پخش دارو که تمایلی نداشت نامی از وی ذکر شود در این رابطه گفت: شرکت های پخش دارو در گلستان دیگر توان مالی، برای تامین داروی استان ندارند و در آستانه ورشکستگی هستند. 
وی افزود: طبق قانون شرکت های پخش دارو در مراکز استان ها می بایست ظرف مدت 6 ماه مطالبات شرکت های پخش مرکزی را پرداخت نمایند اما با توجه به شرایط کنونی نتوانستیم به تعهدات خود در مقابل شرکت های پخش مرکزی عمل کنیم به همین دلیل شرکت های پخش مرکزی نیز تمایلی برای عرضه دارو به استان ما ندارند.
به گفته وی؛ در حال حاضر پولی برای خرید دارو از شرکت های پخش مرکزی نداریم به همین دلیل پیش بینی می شود؛ در یک بازه زمانی با کمبود دارو در استان مواجه شویم. 
وی تصریح کرد: شرکت های پخش دارو در استان ها، علاوه بر رسالت و وجدان کاری می بایست حافظ منافع شرکت باشند به همین منظور نمی توانیم از شرکت های مرکزی توقع داشته باشیم با حجم بالای بدهی به استان دارو عرضه کنند. 
وی با اشاره به اینکه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پرداخت مطالبات شرکت های پخش دارو، مسئله سازمان های بیمه گر و عدم تسویه حساب بیمه ها با دانشگاه را مطرح می کنند، یادآور شد: سازمان های بیمه گر، بدهی های خود را تا شهریور ماه سال قبل با دانشگاه تسویه کرده اند ولی دانشگاه طلب شرکت های پخش دارو را تا اردیبهشت ماه سال قبل پرداخت کرده است این بدان معناست که دانشگاه علیرغم دریافت مطالبات بیمه ای 6 ماه اول سال گذشته ، تنها 2 ماه (2 ماهه اول سال گذشته) از مطالبات شرکت های پخش دارو را پرداخت کرده است!.
مبلغ قابل توجهی دریافت نکردیم!
رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های پخش داروی گلستان با اشاره به تفاهم نامه بانک رفاه، دانشگاه و سازمان تامین اجتماعی گفت: دانشگاه بعد از انعقاد این تفاهم نامه مبلغی را بین شرکت های پخش دارو در استان تقسیم کرد که این مبلغ، در مقابل بدهی 55 میلیاردی دانشگاه، مبلغ قابل توجهی نبود و مشکل نقدینگی شرکت های پخش دارو را حل نکرد.
گروکشی نکردیم
رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های پخش داروی گلستان با اشاره به رسالت شرکت های پخش دارو گفت: با توجه به رسالت و وجدان کاری، هیچ وقت گروکشی نکردیم و از عرضه دارویی به بیمارستان ها و مراکز دولتی کوتاهی نکردیم مگر آنکه داروی مورد نظر از سوی شرکت مرکزی عرضه نشده باشد. 
مطالبات شرکت های پخش از داروخانه ها هم تعریفی ندارد!
از سوی دیگر دریافت مطالبات شرکت های پخش از داروخانه ها نیز، تعریفی ندارد به طوری که طلب های بلندمدت داروخانه ها از سازمان های بیمه گر، باعث شده است آنها نتوانند به تعهدات خود نسبت به شرکت های پخش دارو عمل کنند.
مسئول فنی یکی از داروخانه های تخصصی در گرگان که تمایل نداشت نامی از وی ذکر شود، در این رابطه گفت: در حال حاضر داروخانه ها برخی از داروهای بیماران سرطانی و خاص را به صورت نقد و یا حداکثر 2 ماهه خریداری می کنند این در حالیست که دریافت مطالبات ما از سازمان های بیمه گر بیش از 6 ماه به طول می انجامد به همین منظور داروخانه ها در تامین دارو، بخصوص داروهای گران قیمت با مشکل مواجه هستند.
بر این اساس، کماکان این نگرانی وجود دارد که در یک بازه زمانی شرکت های پخش دارویی نتوانند داروی مورد نیاز استان را تامین کنند و با کمبود دارو مواجه شویم البته نه به این دلیل که آن دارو دچار کمبود است بلکه به این دلیل که شرکت های مرکزی پخش در تهران سهمیه دارویی استان ما را به دلیل عدم وصول مطالبات خود، به استان های دیگر (استان هایی که مطابات خود را پرداخت کرده اند و یا بدهی آنها سبک تر است) عرضه می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار