مراسم دعاي ام داوود ويژه معتكفين مسجد گوهرشاد و با حضور زائرين و مجاورين در حرم امام رضا (ع) برگزار مي‌شود.
کد خبر: ۲۱۷۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶ 23 April 2016

به گزارش تابناك خراسان رضوي، معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي گفت: مراسم ویژه اعمال ام داوود در روز شنبه همزمان با پانزدهمین روز ماه رجب، ساعت 14:45دقيقه در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود و تا اذان مغرب ادامه دارد.
 
حجت‌الاسلام حسيني ادامه داد: صوت این مراسم در تمامی اماکن متبرکه آستان مقدس رضوی پخش و  زائران و مجاوران رضوی از این مراسم پرفیض و معنوی بهره‌مند مي‌شوند.
 
وي افزود: قرائت بیش از ۴ جزء قرآن از اعمال ام داوود محسوب می‌شود که توسط قاریان برجسته از سوی اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی انجام می‌شود و سوره های مربوط به این مراسم توسط ۱۰ تن از قاریان و حافظان برجسته کشور قرائت می شود.
 
حجت الاسلام حسيني اظهار كرد: در این مراسم سید مهدی سماواتی دعای ام داوود را قرائت و ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) به مرثیه سرایی و نوحه خوانی می پردازند.
 
«ام داود» کیست و عملش چيست؟
 
یکى از نواده‏ هاى امیرالمۆمنین(ع) سیّدى است بنام داود؛ او را مادرى بود بنام«ام خالد بربریّه»، ام خالد مادر رضاعى امام صادق (علیه السلام ) است که به آن حضرت از شیر داوود داده است لذا داوود و آن حضرت برادر بودند.(فرحة الغری،ابن طاووس، عبد الکریم بن احمد، ترجمه علامه مجلسى‏ ص۹)
 
منصور عباسى در زمان خلافت خویش، «عبدالله بن الحسن» را زندان کرد و دو پسرش محمد و ابراهیم را کشت، در این میان «داود بن الحسن» نیز در مدینه بازداشت و به بغداد فرستاده شد.
 
مادرش ام خالد گوید: حبس داود طول کشید، مطلقاً از او خبرى نداشتم، من پیوسته دعا کرده و به درگاه خدا ناله مى‏ نمودم و از دوستان و آشنایان نیز مى‏ خواستم که دعا کنند ولى اثرى دیده نمى‏ شد.
 
روزى به محضر امام صادق (علیه السلام) براى عیادت آن حضرت داخل شدم و آن حضرا فرمود:«اى مادر داوود! از داوود چه خبر؟»
 
گفتم: مولاى من! داوود کجا من کجا؟ مدت زمانى است که از من جدا شده و در عراق زندانى است،
 
فرمود: «چرا غفلت مى کنى از دعاى استفتاح، آن دعایى است که درهاى آسمان براى آن باز مى‏ شود، صاحبش فى‏ الفور مورد اجابت مى‏ گردد، براى صاحب این دعا پاداشى جز بهشت نیست ».
 
گفتم: اى فرزند راستگویان! آن کدام است؟
 
حضرت فرمود: «اى مادر داوود! ماه بزرگ رجب که از ماه هاى حرام است نزدیک شده در آن ماه دعا مورد اجابت است و آن «شهر اللّه الأَصَمّ» است، روزهاى سیزده و چهارده و پانزده آن را روزه بگیر، در روز پانزدهم نزدیک ظهر غسل کن.
 
آنگاه هشت رکعت نافله ظهر را بخوان... بعد نماز ظهر را بخوان و بعد از نماز ظهر دو رکعت نماز بخوان و آنگاه صد مرتبه بگو: «یا قاضىَ حَوائِجَ الطّالبینَ» سپس نافله عصر راهشت رکعت بجاى آور... آنگاه نماز عصر را بخوان، بعد رو به قبله بنشین صد مرتبه سوره حمد و صد مرتبه سوره قل هو الله احد و ده مرتبه آیة الکرسى را بخوان.
 
آنگاه سوره انعام، بنى اسرائیل، کهف، لقمان، یس، صافات، حم سجده، حم عسق، حم دخان، فتح، واقعه، ملک، ن و القلم، اذا السماء انشقت تا آخر قرآن را بخوان، اگر اینها را خوب نتوانى و از روى قرآن نیز خوب نتوانى هزار بار قل هوالله احد را بخوان.»
 
امام صادق (ع) فرمودند:«چون از اینها فارغ شدى، بگو بسم الله الرحمن الرحیم صدقَ اللّهُ العلّى العَظیمُ... (این دعا در مفاتیح موجود است ) جهد کن که گریه کنى و لو به مقدار سر سوزن که آن علامت اجابت این دعاست با قلب سوزان و ریختن اشک، و این را در یاد خود داشته باش»
 
ام داوود گوید: آنچه را که امام فرمود نوشتم و به خانه برگشتم، آنگاه ماه رجب داخل شد، من مانند آنچه امام فرموده بود عمل کردم و در همان شب به خواب رفتم، محمد رسول خدا (ص) و همه انبیاء و ملائکه را که صلوات فرستاده بودم در خواب دیدم، حضرت مى‏ فرمود: «اى ام داوود! بشارتت باد که همه آنهایى که مى‏ بینى براى تو شفاعت مى ‏کنند و مژده مى‏ دهند که به حاجتت خواهى رسید، خدا تو را و فرزندت را حفظ کرد و به تو برخواهد گردانید)«زندگانى حضرت امام جعفر صادق علیه السلام ترجمه بحار الأنوار صفحه ۲۶۶)
 
منبع: مهر

برچسب ها: ام داود ، حرم رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار