کد خبر: ۲۰۹۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸ 09 April 2016


معضل ریزگردها در سال های اخیر ساکنان شهری و روستایی مناطق مختلف استان البرز ازجمله شهرستان نظرآباد را با مشکلات عدیده ای روبرو کرد که نزول رحمت الهی در نخستین روزهای بهاز 95 با فروکش کردن گردو خاک ، حیات تازه ای به طبیعت این منطقه بخشیده است.

به گزارش ایرنا، این روزها با انباشت آب رودخانه کردان ساوجبلاغ در مجموعه تالاب روستای صالحیه نظرآباد و به لطف بارندگی های بهاری خبری از ریز گردها نیست و مردم نفس راحت می کشند .

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نظرآباد از توریستی شدن منطقه با انباشت آب پس از 36 سال خبر داد و گفت این کویر به لطف باران تبدیل به پتانسیل گردشگری در استان البرز شده است و از زمان پر شدن تالاب صالحیه بیش از 15 هزار نفر از نزدیک از این تالاب دیدن کردند.

ولی الله دهقانی سانیچ از برنامه این اداره برای اجرای نمایش و مسابقات فرهنگی با همکاری شورای اسلامی و دعیاری روستای صالحیه نظرآباد خبر داد .

رئیس شورای اسلامی روستای صالحیه نظر آباد با ابراز خوشحالی از زندن شدن تالاب این روستاگفت :این تالاب به وسعت 100هکتار در جنوب روستا قرار دارد که امروز مملو از آب است و خبری از گرد و غبار و شن های روان درآن نیست.

علی تک زارع معتقد است یکی از منبع اصلی ریز گرد ها کویر نظرآباد است و هر از گاهی روی بد خود را به ساکنان نشان می دهد.

وی می گوید در سالهای گذشته حفر کانالی برای زه کشی بیابانهای قزوین ، نظرآباد تا قم سبب شد تا ما امروز تاوان بی تدبیری آن را با کمترین وزش باد بدهیم به نحوی که گرد و خاک بیابان های فاقد رطوبت امروز برای استان البرز به معضل تبدیل شده است .

تک زارع افزود: چرای بی رویه شتران و گله های گوسفند نیز از دیگر عوامل بیابانی شدن منطقه شده و ریز گرد تولید می کند.

وی می گوید: اکنون با انباشت آب خبری از گرد و خاک تالاب نیست و پرنده گان بی شماری در منطقه سکونت گزیده اند و مردم هم با مهربانی برای پرندگان غذا می آورند و چند مرحله ماهی هم از طریق دهیاری برای مرغ های دریایی ریخته شده است.

وی افزود: نجات منطقه از بحران خشکسالی و ریز گرد ها به پر آبی تالاب و احیای کشاورزی نیازدارد.

شهرستان 170 هزار نفری نظرآباد در غرب کرج مرکز استان البرز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار