با اجرای طرح تجهیز، نوسازی و یکپارچه‌سازی زمین‌های شالیزاری افزایش قدرت اقتصادی کشاورزان و افزایش بازده تولید، جوانان روستایی تمایل بیشتری به انجام کشاورزی به شیوه نوین و مکانیزه دارند.
کد خبر: ۱۵۳۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳ 28 December 2015

به گزارش تابناک مازندران، با اجرای طرح تجهیز، نوسازی و یکپارچه‌سازی زمین‌های شالیزاری، امکان تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به صفر رسیده و از سوی دیگر با افزایش قدرت اقتصادی کشاورزان و افزایش بازده تولید، جوانان روستایی تمایل بیشتری به انجام کشاورزی به شیوه نوین و مکانیزه دارند.

اگر افزایش بهره‌وری از زمین‌های کشاورزی را بتوان ازدیاد درآمد از واحد زمین تعریف کرد، بدون شک، تجهیز و یکپارچه‌سازی زمین‌ها با تأمین امتیازاتی از قبیل کاهش تلفات زمین، مدیریت بهینه آب، توسعه مکانیزاسیون و حفاظت محیط‌زیست از ضرورت‌های اولیه این مهم است.

تجهیز و نوسازی زمین‌های شالیزاری، افزایش تولیدات کشاورزی ضمن حفظ شرایط زیست‌محیطی، برطرف کردن نیازهای پیش‌بینی‌شده کشاورزی مانند آبیاری، زه‌کشی و مکانیزاسیون برای کشت و کار آسان‌تر و کاراتر، بهره‌‌وری بیشتر از آب و زمین و نیروی کار موجود، مرتب کردن زمین‌های کشاورزی، بهبود شبکه آبیاری و زه‌کشی، اصلاح خاک و احداث جاده‌های زراعی را دوچندان می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار کرد: مازندران دارای سه طرح مهم شامل تجهیز و نوسازی، توسعه باغات در زمین‌های شیب‌دار و احداث و توسعه گلخانه‌ها است.

دلاور حیدرپور افزود: وزارت جهاد کشاورزی اجرای طرح تجهیز و نوسازی را از جمله طرح‌های اولویت‌دار اعلام کرده و بر اجرای آن اصرار دارد.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی و تأمین اعتبار از فایناس، 105 هزار هکتار از شالیزارهای استان‌های مازندران، گیلان و گلستان طی پنج سال باید تجهیز و نوسازی شوند که سهم مازندران در اجرای این طرح 50 هزار هکتار است.

حیدرپور ادامه داد: خط اعتباری اجرای طرح تسطیح شالیزارها در قالب فایناس با همکاری کشور چین تأمین شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: برای پایداری تولید و افزایش درآمد کشاورزان باید طرح تسطیح، نوسازی و یکپارچه‌سازی زمین‌ها اجرا شود تا بتوانیم از کشاورزی سنتی عبور کرده و به کشاورزی صنعتی دست یابیم.

وی اضافه کرد: به کشاورزان باید آگاهی داد تا همکاری لازم را برای اجرای طرح تسطیح و نوسازی شالیزارها داشته باشند، چراکه با این اقدام زمین‌های شالیزاری توجیه اقتصادی پیدا کرده و شاهد توسعه کشاورزی و افزایش قدرت خرید کشاورزان خواهیم بود و می‌توانیم گام بلندی را برای توسعه این بخش در استان برداریم.

حیدرپور با بیان اینکه در سفر رئیس‌جمهور به مازندران 50 میلیارد تومان اعتبار برای طرح تجهیز، تسطیح و نوسازی شالیزارها در سال 94 اختصاص یافت، بیان کرد: مقرر شد از میزان اعتبار تخصیص داده شده، 7 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران تجهیز و نوسازی شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: از 7 هزار هکتار زمین‌های شالیزاری برای اجرای طرح تجهیز و نوسازی، تاکنون یک‌هزار هکتار در مرحله اجرا و یک‌هزار و 700 هکتار در حال انجام کارهای مطالعاتی است.

وی با تأکید بر اینکه مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها باید تا پایان امسال بقیه زمین‌های شالیزاری که متعهد به اجرای طرح تجهیز و نوسازی شده‌ایم را اجرایی کنند، گفت: برای اجرای تعهد خود باید از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات استفاده کنیم و حجم اجرای کار را افزایش دهیم.

به گفته حیدرپور از سال آینده باید 10 هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری مازندران تسطیح و نوسازی شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: از سال 85 تاکنون مطالعات 12 هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری مازندران آماده است که اعتقاد ما بر این است طرح‌های سال‌های 85 به بعد نیازمند بازن‌گری و بررسی است.

ایرج صاعدی با بیان اینکه امسال یک‌هزار و 60 هکتار از شالیزارهای استان در مرحله اجرای تجهیز و نوسازی است، افزود: یک‌هزار و 713 هکتار نیز آماده اجرا است.

وی یادآور شد: برای سال آینده 6 هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان آماده اجرای طرح تجهیز و نوسازی می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: شهرستان‌ها 14 هزار هکتار را برای اجرای طرح تجهیز و نوسازی به مدیریت آب و خاک معرفی کردند که 4 هزار و 500 هکتار مطالعات قبلی آن انجام شده و 9 هزار و 500 هکتار مصوبه جدید است که با انتخاب پیمانکار به مرحله اجرا در خواهد آمد.

اگر موضوع امنیت غذایی و خودکفایی محصولات استراتژیک مهم است، دولت باید در اجرای طرح‌های راهبردی بخش کشاورزی از جمله تجهیز‌ و نوسازی هزینه زیادی کند.

امیدواریم با اجرای این طرح‌ها علاوه بر کاهش هزینه تولید، کاهش مصرف آب و نهاده‌ها، افزایش ضریب مکانیزاسیون، افزایش درآمد کشاورزان، پایداری اشتغال و تولید و متوقف شدن تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی را در استان شاهد باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار