مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: اجرای طرح درختکاری و حفظ منابع طبیعی نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و صنایع استان است.
کد خبر: ۱۱۵۷۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶ 04 March 2024

به گزارش تابناک مرکزی، عبدالحسین محمدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: در صورت همکاری تمامی دستگاه‌ها و فرهنگ‌سازی از طریق آموزش و پرورش امکان تبدیل شدن استان مرکزی به استان سبز وجود دارد.

وی تاکید کرد: ایجاد مناطق جنگل‌کاری و ایجاد عزم همگانی برای درخت‌کاری با استفاده از گونه‌های سازگار با محیط به افزایش میزان بارندگی کمک می‌کند و میزان رطوبت هوا نیز افزایش می‌یابد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: کشور چین کاشت یک میلیارد درخت تا سال ۲۰۵۰ را در دستور کار قرار داده است و اقدامات بسیار موثری در این خصوص به کار گرفته که می‌توان از تجارب این کشور در سطح ملی و استانی استفاده کرد.

اجرای طرح مردمی درختکاری حمایت صنایع استان را نیاز دارد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز گفت: طرح مردمی کاشت درخت در استان بدون در نظر گرفتن بودجه در حال انجام است و صنایع استان نیز حمایتی ندارند در صورتی که در دنیا این طرح با حمایت شرکت‌های بزرگ و معتبر انجام می‌شود.

«سینا دودانی» با بیان اینکه یک هکتار زمینی که درختان بالغ دارد ۲ و نیم تن در سال اکسیژن که مقدار مصرفی ۱۰ نفر است را تولید می‌کند، عنوان کرد: باتوجه به این مهم باید مسئله درختکاری با جدیت پیگیری شود و برای این منظور گونه‌های مقاوم به خشکی و کم‌آبی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: ۲ قسمت نهالستان دولتی و خصوصی در اراک فعال است، چهار میلیون اصله نهال در سال جاری که سه میلیون و ۲۴۰ هزار اصله نهال در بخش دولتی و ۷۶۰ هزار در نهال در بخش خصوصی تولید شده است و برای این منظور هیچ اعتباری تخصیص داده نشد و صنایع نیز حمایتی نداشتند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: نهال‌های تولید شده به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده می‌شود که طرح درختکاری در استان با روند سریع‌تری انجام شود.

دودانی بیان کرد: از یک تا ۱۰ اصله نهال با مراجعه و ارائه درخواست در اختیار قرار می‌گیرد، از ۱۰ تا ۵۰ نهال باید نقشه محل کاشت نیز ارائه شود و برای ۵۰ نهال بالاتر باید موافقت نامه نیز تهیه شود.

وی گفت: از زمان شروع طرح درختکاری مردمی تاکنون ۱۰۲ پویش در استان برگزار شده است، ۱۶۶ هزار و ۴۵۰ اصله نهال و بوته کاری، ۴۲۳ هکتار بذرکاری و ۷۱۸ هزار و ۶۶۸ چاله در استان در مساحت ۶۹۵ هکتار انجام شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی عنوان کرد: در استان مرکزی یک و ۶ دهم میلیون هکتار مرتع، یک‌هزار و ۲۹۱ سامان عرفی، ۵۴۲ هزار و ۹۲۷ دام مجاز وجود دارد و چهار هزار و ۸۷۰ پروانه چرای دام صادر شده است.

دودانی مراتع استان مرکزی را یک و ۶ دهم میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: هفت شهرستان استان بیابانی هستند که شهرستان‌های ساوه و زرندیه با ۴۹۰ هکتار از یک و ۶ دهم میلیون هکتار استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تاکید کرد: خطرات ناشی از ریزگردهای موجود در هوای اراک، آلایندگی ناشی از فعالیت کارخانه آلومینیوم و آلایندگی ناشی از استفاده سوخت مازوت در نیروگاه را باید با تنها راهکار علمی یعنی ایجاد فضای سبز و درختکاری را کاهش داد و این لزوم توجه به این طرح را مشخص می‌کند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: فرسایش سالانه خاک در ایران سه برابر نرخ جهانی است، سالانه دو میلیارد تن خاک در ایران دچار فرسایش می‌شود که سهم استان مرکزی ۱۵ تن در هر هکتار در سال است.

دودانی خاطرنشان کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور به دلیل ضرورت‌های بین‌المللی، تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهور تعریف شده است.

وی ادامه داد: ایران ششمین کشور تولید کننده کربن و چهل و دومین کشور در خصوص ترسیب کربن است و طبق توافق‌های بین‌المللی این کشورها باید تا سال ۲۰۵۰ تولید کربن را به صفر برسانند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اشاره به اینکه قوانین حمایتی متعددی برای حمایت از طرح درختکاری وجود دارد، بیان کرد: قانون هوای پاک، قانون احیای معادن، قانون معیارهای تعیین آلایندگی واحدهای صنعتی از جمله این قوانین است و برای اجرای طرح مردمی درختکاری می‌توان از حمایت این قوانین نیز استفاده کرد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار