سرپرست حفاظت محیط‌زیست استان کرمان از مشاهده یوزپلنگ ایرانی در دربند راور خبر داد و گفت: طی هفته گذشته دوقلوهای شیرهای مجموعه گهرپارک سیرجان به‌دنیا آمدند.
کد خبر: ۱۱۲۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵ 27 August 2023

به گزارش تابناک کرمان و به نقل از خبرگزاری فارس، مجتبی نیک‌طبع ظهر امروز در نشست خبری به‌مناسبت هفته دولت اظهار کرد: در استان کرمان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار منطقه تحت مدیریت داریم و پراکنش حیات وحش گوناگون در سطح استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه زیره به‌عنوان نماد کشاورزی و پوشش گیاهی استان کرمان ثبت شده است و بیش از ۲۷۳ گونه جانوری در استان داریم، بیان کرد: یوزپلنگ، خرس سیاه آسیایی، هوبره، رودک عسل‌خوار و زاغ بور از گونه‌های جانوری شاخص را در استان کرمان هستند.

نیک‌طبع ادامه داد: گورخر ایرانی به پارک ملی خبر در استان کرمان معرفی شد، اما مطالعات کامل نبود و گور کرمان مربوط به بهرام گور بوده و تفاوت ژنتیکی با گور‌های شمال کشور داشته است بنابراین این گور‌ها از خبر به توران منتقل شدند، اما قصد داریم آهو را در پارک ملی خبر احیا کنیم.

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط دریاچه ارومیه به‌دنبال این هستیم که گوزن زرد ارومیه را در کرمان بیاوریم، اما با توجه به اینکه کرمان تاکنون زیستگاه این گونه نبوده، بنابراین با حساسیت‌های خاص پیگیری می‌کنیم تا گوزن زرد را در زیستگاه استان تعریف کنیم.

سرپرست حفاظت محیط‌زیست استان کرمان ابراز داشت: استان کرمان در قرق اختصاصی در سطح کشور پیشروست و قرق منصورآباد اولین قرق میحط‌زیستی کشور بوده است.

نیک‌طبع اضافه کرد: اولین مرکز پرورش پرندگان شکاری در سیرجان راه‌اندازی می‌شود و ۷۰ هکتار پارک وحش در گهرپارک سیرجان راه‌اندازی شده است و قصد داریم گونه‌های پرورش یافته در این پارک را در سیاه‌کوه سیرجان رهاسازی کنیم که شرایط خوبی در سال‌های اخیر نداشته است.

وی اضافه کرد: مطالعات بیو چهار معدن کوهبنان انجام شد و خروجی این بود که می‌توانیم از این ماده معدنی برای اصلاح خاک و رفع آلودگی‌ها استفاده کنیم.

سرپرست حفاظت محیط‌زیست استان کرمان ابراز داشت: شبکه تصفیه فاضلاب مهمانشهر بردسیر به‌عنوان محل نگهداری اتباع خارجی اصلاح شده و از پایان مردادماه سال جاری وارد مدار شده است.

نیک‌طبع بیان داشت: ایستگاه‌های پایش کیفی هوا در استان کرمان به ۱۶ مورد رسیده است و آزمایشگاه‌های معتمد از ۵ مورد به ۱۳ آزمایشگاه در دولت سیزدهم افزایش یافته است.

وی از کمک برای رشد و توسعه استان کرمان با تاکید بر حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی خبر داد و افزود: ۷۳ طرح در یک و نیم سال گذشته به کمیسیون ارجاع شده و امیدواریم مشکلات موجود برطرف شود و این طرح‌ها بتوانند گره‌های اقتصادی استان را رفع کنند.

نیک‌طبع اظهار داشت: اعتبارات اداره کل محیط‌زیست استان کرمان رشد خوبی داشته و ۳۵ درصد افزایش تملک دارایی و ۵۰ درصد افزایش اعتبارات هزینه‌ای در دولت سیزدهم را داریم و ۹ نیروی جدید به بدنه اداره کل و ۱۰ دستگاه خودروی جدید به ناوگان خودرویی محیط‌زیست استان کرمان افزوده شده است.

وی یادآور شد: شورای معادن استان کرمان نیز اعتباراتی به بدنه محیط زیست برای رفع معضلات و مشکلات ناشی از فعالیت معادن و صنایع وابسته به معادن وارد اختصاص داده است.

سرپرست حفاظت محیط‌زیست استان کرمان از تلاش برای قرار دادن تالاب جازموریان در تالاب‌های کنفوانسیون رامسر خبر داد.

نیک‌طبع ادامه داد: دو شیر نر و ماده از البرز به مجموعه گهرپارک سیرجان منتقل شده‌اند که دوقلو‌های شیر‌های گهرپارک طی هفته گذشته به‌دنیا آمدند.

وی ابراز داشت: آمار حیات وحش گوشت‌خواران به راحتی قابل سرشماری و رویت نیستند و یوزپلنگ‌ها بر اساس خصوصیات رفتاری که دارند در دربند راور بیشترین چیزی از یوزپلنگ دیدیم، سه لاشه یوزپلنگ تلف شده بوده است و در سال‌های اخیر یک نوبت توانستیم تصویری از یوزپلنگ با دوربین بگیریم.

برچسب ها: کرمان ، یوزپلنگ ، سیرجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار