رئیس جهاد کشاورزی حمایت از صنایع تبدیلی را شرط تحقق الگوی کشت برشمرد و گفت: گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت از استان‌های پیشرو در این زمینه است.
کد خبر: ۱۱۶۴۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۲ 28 April 2024

به گزارش تابناک گلستان، محمد برزعلی صبح یکشنبه ۹ اردیبهشت در اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت در راستای افزایش عملکرد محصولات کشاورزی و بهره‌وری مصرف آب در استان گلستان پیگیری‌ می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در سالهای اخیر افزایش سه تا هشت درجه ای دمای هوا در دنیا را  داشتیم، اظهار کرد: افزایش دما منجر به کاهش عملکرد ۱۳ تا ۱۴ درصدی گندم و ۱۵ تا ۱۷ درصدی برنج شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه افزایش ۲.۲ درجه گرما باعث نزدیک تر شدن زمان برداشت در استان شده و امسال برداشت محصولات گلستان ۱۵ روز جلو افتاده است، افزود: با فراهم کردن کمباین امادگی مراکز خرید و سایر زیرساخت‌ها شرایط را برای برداشت محصولات در استان فراهم شده و نگرانی وجود ندارد.

وی تامین سموم برای ۵۰۷ هزار هکتار از مزارع گلستان را تدبیر جهاد کشاورزی برای مبارزه با آفات برشمرد و تصریح کرد: درخواست این میزان از سموم با هدف تامین سمپاشی مرحله دوم و سوم در مزارع صورت گرفت و منجر به کاهش خسارات آفات در استان شد.

برزعلی بیان کرد: میزان خسارت زنگ زرد امسال تا ۳۰ درصد پیش‌بینی شده بود اما با برنامه‌های آموزشی  و ترویجی جهاد کشاورزی میزان خسارت گندم را به کمتر از دو درصد کاهش دادیم.

 این مقام مسئول کاهش کشت برنج را در راستای کاهش محصولات پر آب طلب دانست و افزود: در همین راستا کشت برنج از ۶۹ هزار هکتار به ۴۹ هزار هکتار کاهش داشت.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت را باید به سمت استفاده از آب سبز و باران پیش ببریم ، گفت: ما اگر زنجیره ارزش را برای هر محصول به درستی تامین نکرده  و بازار فروش و زیرساخت آن را فراهم نکنیم اصلاح الگوی کشت به درستی محقق نمی‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان از خسارت ۱۹۱ میلیارد تومانی کارخانجات مستهلک شالیکوبی به کشاورزان خبر داد و اضافه کرد: کارخانجات شالیکوبی باید  به تجهیزات روز مجهز شوند تا با خرد کردن برنج خسارت مالی به کشاورزان وارد نکنند.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار