فصل صید از فردا در دریا و سواحل استان گلستان آغاز و صیادان این استان به امید کسب درآمدی هرچند اندک اما حلال، دل به دریا می‌زنند.
کد خبر: ۹۹۹۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵ 06 October 2021

فصل صید ماهی در استان گلستان فرارسیده و از فردا صیادان برای کسب رزقی حلال، دل به دریا می‌سپارند.

جمعیت صیادان استان گلستان هرسال در حال کاهش است و طبق آخرین آمارها امسال حدود 800 نفر قرار است در قالب تعاونی‌های صیادی دل را به دریا بزنند تا شاید از سفره‌ای که پهن شده، روزی خود را بردارند اما هرسال دریغ از پارسال! وضعیت صید و صیادی در سواحل گلستان وضعیت مطلوبی را پشت سر نمی گذارد و نسبت به دو استان شمالی دیگر (گیلان و مازندران) سرانه صید شرکت های تعاونی این استان پایین‌تر است که البته دلایل خاص به خود را دارد.

هرچند در برخی سال‌ها مانند پارسال میزان صید افزایش نسبی داشت اما طوری نبود که بتواند معیشت صیادان را تأمین کند. بهر تقدیر ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا هرساله سفره‌های صیادان را کم رونق‌تر کنند.

پسروی آب دریا و کم آبی رودخانه‌های منتهی به دریا از یک سو و حضور صیادان غیرمجاز از سویی دیگر، عرصه را بر صیادان پره استان تنگ کرده است. جولان صیادان غیرمجاز در دریا با ادوات پیشرفته و قایق‌های تندرو موجب شده که در برخی سال‌ها با استناد به آمار رسمی میزان صید غیرمجاز چند برابر صید پره باشد.

هرچند در سال‌های اخیر عزمی جدی برای مقابله و ساماندهی صیادان غیرقانونی در استان شکل گرفته اما تداوم این روند نیاز به حمایت‌های همه جانبه مسئولان اجرایی و البته قضایی استان دارد. مجازات‌ها و جرایم تعیین شده برای صیادان غیرمجاز باید بازدارنده باشد در غیر اینصورت خالی شدن دریا از صیادان غیرمجاز تنها یک آرزو خواهد بود.

کلته یکی از صیادان قدیمی استان، در این باره به خبرنگار ما گفت: صید و صیادی دیگر درآمد چندانی ندارد و خیلی از صیادان چون شغل دیگری ندارند یا پولی ندارند که کاری را شروع کنند، مجبور هستند در این فصل به دریا بروند.

وی گفت: هرساله تعداد کسانی که در قالب تعاونی‌های پره به دریا می‌روند کمتر می‌شود، چون با آنهمه خطر و دوری از خانه و خانواده درآمد چندانی نصیب صیادان نمی‌شود.

این صیاد باسابقه یکی از مشکلات صیادان مجاز و پره را حضور صیادان غیرمجاز در دریا دانست و بیان داشت: صیادان غیرمجاز با داشتن ادوات پیشرفته و قایق‌های تندرو به عمق دریا رفته و دام می‌گذارند و مانع آمدن ماهی به سمت ساحل می‌شوند و حتی در برخی مواقع با صیادان پره دارای مجوز درگیر می‌شوند و تورهای آنان را پاره می‌کنند. درآمد صیادان آنقدر کاهش یافته که فقط شرکت‌هایی که وضعیت مناسبی داشتند و صید خوبی انجام داده بودند، امسال به دریا می‌روند.

محسن یحیایی نیز از آمادگی شرکت‌های تعاونی پره برای حضور در دریا خبر داد و اظهار داشت: در فصل صید امسال 813 صیاد در قالب 18 شرکت تعاونی با 130 فروند شناور، به روش صید پره در سواحل بندرترکمن، میانکاله و گمیشان ماهیان استخوانی صید می‌کنند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان گلستان با بیان اینکه فصل صید از فردا آغاز می‌شود، گفت: فصل صید امسال تا 15 فروردین سال آینده ادامه دارد و در این مدت، صیادان باید مراقب باشند تا قوانین مربوط به صید و صیادی پره را رعایت کنند. رعایت اندازه استاندارد تور پره، همکاری نکردن با صیادان غیر مجاز، رهاسازی ماهیانی که صیدشان ممنوع است، از جمله مواردی است که صیادان باید به این مقررات آشنا باشند و آنها را رعایت کنند.

وی افزود: صیادان از طلوع آفتاب تا ساعت 23 هر روز، مجاز به پره کشی هستند و ماهیان استخوانی شامل سفید، کفال و کپور را می‌توانند صید کنند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان گلستان با اشاره به کم بودن درآمد صیادان مجاز گفت: برای اینکه بتوانیم از صیادان مجاز حمایت کنیم برخی اقدامات از جمله تعدیل اعضای تعاونی‌ها را با هدف افزایش درآمد دیگر صیادان انجام دادیم. همچنین سوخت یارانه دار نیز به این شرکت‌ها تعلق می‌گیرد تا هزینه کمتری برای شناورها داشته باشند.

یحیایی به بازسازی ذخایر هم اشاره کرد و بیان داشت: امسال 80 میلیون قطعه بچه ماهی به منظور بازسازی ذخایر و افزایش میزان صید صیادان در دریا رهاسازی شده است که امیدواریم مانند سال گذشته شاهد افزایش صید توسط صیادان استان باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار