رییس سازمان بسیج اصناف گلستان با اشاره به چند نرخی بودن قیمت گندم و آرد برای نانوایی‌ها گفت که این موضوع یکی از بزرگترین چالش‌های حوزه خبازی است که سبب واسطه‌گری و ایجاد رانت و فساد در این بخش مهم شده است.
کد خبر: ۹۹۹۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴ 06 October 2021

سرهنگ پاسدار ابراهیم مهقانی روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از خبازان موکب امامزاده یحیی بن زید(ع) گنبدکاووس در مراسم اربعین حسینی امسال، اظهار داشت: درحوزه آرد و گندم ویژه خبازان چهار نرخ دولتی، نیمه دولتی، آزاد و سوپر آزاد و از بهای هر کیسه ۴۰ کیلوگرمی ۳۶۰ هزار ریالی دولتی تا سه میلیون ریالی سوپر آزاد وجود دارد که از دلائل اصلی فساد و رانت (خام فروشی آرد) به شمار می رود.

وی با تاکید برضرورت یافتن راهکار مناسب برای قیمت آرد و گندم حوزه خبازان گلستان، افزود: یکپارچه نبودن سیستم حمل آرد برای خبازان استان از دیگر چالش‌های این حوزه است که باید باهدف جلوگیری از آرد فروشی جلوی آن گرفته شده یا نظارت‌ها بر آن بیشتر شود. 

سرهنگ مهقانی اضافه کرد: گلستان ۲ هزار و ۵۰۰ واحد خبازی دارد که روزانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیسه آرد را تبدیل به نان کرده، سر سفره مردم می‌گذارند که نظارت بر فعالیت آنها و جلوگیری از انحراف‌های احتمالی ضروری است. 

رییس سازمان بسیج اصناف گلستان و دبیر قرارگاه ۱۷ ربیع الاول سپاه نینوای استان، به فعالیت‌ یک‌ساله این قرارگاه در حوزه تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: پس از فرمان مقام معظم رهبری برای ورود سپاه و بسیج به حوزه تنظیم بازار، با همکاری دستگاه‌های اجرایی و متولی اقدامات تاثیرگذاری در حوزه رفع موانع تولید و توزیع مرغ و تخم مرغ صورت گرفت.

وی، راه‌اندازی شبکه کاسبان امین با هزار عضو و تولید کنندگان امین در گلستان با هدف تامین و توزیع اقلام اساسی را از دیگر اقدامات قرارگاه ربیع در استان ذکر کرد و افزود: گلستان در حوزه تنظیم بازار با مشکلات زیرساختی مواجه است که باید با همفکری و همکاری همه دستگاه‌های متولی، نمایندگان مجلس و سپاه آنرا رفع کرد.

سرهنگ مهقانی اضافه کرد: اخیرا شبکه بسیج تجار گلستان نیز با هزار عضو با هدف رفع موانع تولید و صادرات یا واردات کالا راه‌اندازی شده است تا مقدمه‌ای برای حرکت به سمت اقتصاد قوی باشد.

فرمانده بسیج اصناف گلستان: چند نرخی بودن قیمت آرد و گندم، رانت‌زا است

فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین مراسم با قدردانی از اتحادیه خبازان این شهرستان و تلاش قشر نانوایان برای پخت نان مورد نیاز مردم بویژه در شرایط کرونایی از همکاری و همراهی قرارگاه ۱۷ ربیع سپاه نینوا گلستان به عنوان یک ارگان تاثیرگذار با مسوولان کارگروه تنظیم بازار گنبدکاووس قدردانی کرد.

عبدالقدیر کریمی افزود: به سبب تلاش‌های حوزه بهداشت و درمان گنبدکاووس و انجام واکسیناسیون و همراهی مردم در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اکنون شمار بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی این شهرستان به کمتر از ۶۰ نفر رسیده است درحالی که این رقم در یک ماه پیش به بالای ۵۰۰ نفر و مرگ و میر روزانه ۱۷ یا ۱۸ نفر بود.

همچنین رییس اتحادیه و شرکت تعاونی خبازان گنبدکاووس نیز دراین مراسم گفت که این شهرستان ۴۱۳ واحد نانوایی دارد که ۲۸۵ واحد آن دولتی نوع یک، ۹۳ نانوایی نیمه دولتی نوع ۲ و ۳۵ واحد نانوایی سوپر آزادپز هستند.

محمدرضا حجی زاده افزود: جمعیت گنبدکاووس حدود ۴۰۰ هزار نفر است اما سرانه آرد تحویلی به این شهرستان مطابق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ و جمعیت تقریبی ۳۵۰ هزار نفری آن سال داده می‌شود.

به گزارش ایرنا، در پایان این مراسم نیز از نانوایان حاضر در موکب امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس در مراسم اربعین حسینی با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار