مدیرکل دامپزشکی گلستان با توجه به برداشت میگو از مزارع گمیشان و عملکرد خوب آن در سال جاری پیش‌بینی کرد که امسال بیش از هزار و ۵۰۰ تن محصول از این مزارع در استان برداشت شود.
کد خبر: ۹۹۸۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹ 04 October 2021

غلامرضا محرابی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت ۱۴ مهر روز دامپزشکی بیان کرد: وزن ۲۴ تا ۲۸ گرمی هر میگو تولیدی در سال جاری بیانگر درشتی و بازار پسند بودن این محصول برای صادرات است.

به گفته وی تاکنون ۷۵۰ تن میگو از مزارع پرورش این محصول در گمیشان برداشت و برای بسته بندی به واحدهای فرآوری استان منتقل شده است.

فصل رهاسازی بچه میگو در مزارع پرورشی گلستان میانه اردیبهشت تا میانه تیرماه و زمان برداشت محصول از شهریور تا میانه مهر است.

امسال ۸۰ مزرعه با پوشش هزار و ۲۳۶ هکتار از مزارع مجتمع پرورش میگوی گمیشان به این گونه آبزی اختصاص یافته که در این مزارع با میانگین تراکم ۱۱۱ هزار و ۲۳۸ قطعه در هکتار ذخیره سازی شد.

سال قبل به دلیل ترس سرمایه گذاران از آلوده بودن مزارع پرورش میگو به بیماری لکه سفید، ۴۰۰ تن میگو تولید شد.

مطابق گزارش ابتدای امسال اداره کل شیلات گلستان، در این استان هشت مرکز نگهداری و فرآوری میگو با ظرفیت اسمی هفت هزار و ۸۰۰ تُن وجود دارد.

تا قبل از شیوع ویروس کووید ۱۹، کشورهای چین، ویتنام، امارات، هنگ کنگ، عمان و اسپانیا، عمده مقصد صادرات میگوی استان گلستان بودند.

پرورش میگو از دهه ۷۰ در ده‌ها هزار هکتار اراضی شور، کم بازده و غیرقابل کشت مناطق ساحلی و مرزی شمال گلستان آغاز شد و به ۲ هزار و ۵۸۵ تن تولید میگو با اشتغال‌زایی هزار و ۴۰۵ نفر در سال ۹۷ رسید ولی در سال ۹۸ به خاطر وجود بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگو در کشور و از جمله این استان، برداشت این محصول کاهش چشمگیر به خود گرفته و با اقدام کنترلی و پیشگیرانه دامپزشکی، امسال این بیماری از مزارع پرورشی منطقه پاک شده است. 

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده است و به گفته کارشناسان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

پیش‌بینی برداشت هزار و ۵۰۰ تن میگو در گلستان

راه اندازی مرکز تشخیص بیماری های اسب آق قلا در دهه فجر

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت :برنامه ریزی شده که دهه فجر امسال از مرکز ملی تشخیص بیماری های اسب این استان در شهرستان آق قلا به طور رسمی بهره برداری شود.

محرابی افزود: امسال ۷۰ میلیارد ریال اعتبار شامل ۵۰ میلیارد ریال به صورت ملی و ۲۰ میلیارد ریال به صورت استانی برای تکمیل ساختمان این مرکز از محل عرضه اوراق مشارکت ۱۴۰۳ تامین اعتبار شده که با این رقم ساختمان آن ۱۰۰ درصد تکمیل می شود.

مرکز ملی تشخیص بیماری‌های اسب دارای هزار و ۳۰۰ متر مربع زیر بنا بوده و در زمینی به وسعت ۱۱ هزار و ۲۰۰ متر مربع در دست ساخت است.

این طرح به عنوان یکی از مجهزترین مراکز تشخیصی بیماری‌های اسب در منطقه و جهان خواهد بود، دارای سالن‌های کالبدشکافی، رادیوگرافی، سونوگرافی، جراحی، ریکاوری، میکروبی، تشخیصی آزمایشگاهی، ژنتیک و آنالیزموادغذایی است.

برای ساخت مرکز تشخیص بیماری اسب کشور در گلستان در سال ۹۰ حدود ۲۹ میلیارد ریال برآورد اعتبار شده بود که نیمی از اعتبار تامین نشد و اجرای آن به درازا کشید و هزینه ساخت را افزایش داد.

ایجاد مرکز تشخیص بیماری های اسب کشور از مصوبات دولت دهم بوده و عملیات اجرایی آن از سال ۹۰ آغاز شد ولی تزریق نشدن اعتبارات مورد نیاز، ساخت این مرکز را به درازا کشاند و در حالی بوده که بهره برداری از این طرح رونق اسب ترکمن را در این خطه که مهد پرورش آن به شمار می رود، در پی خواهد داشت.

پرورش اسب در بین قوم ترکمن ساکن گلستان از رونق خاصی برخوردار بوده و طبق آمارهای غیررسمی در این منطقه حدود ۱۷ هزار راس اسب نگهداری می شود.

پیش‌بینی برداشت هزار و ۵۰۰ تن میگو در گلستان

نبود کانون بیماری های واگیر در گلستان

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: با توجه به اقدامات کنترلی و پیشگیرانه توسط گروه های دامپزشکی فعال، اکنون کانون بیماری های واگیر اعم از دام و طیور در این استان وجود ندارد.

محرابی افزود: تمام جمعیت گوسفند در روستاهای حاشیه جنگل علیه طاعون نشخوار کننده کوچک ، دام های سبک عشایر کوچنده و نیمه کوچنده در شمال استان و نوار مرزی و دام روستایی و نیز دام های صنعتی در استان با فعالیت مراکز مایه کوب علیه بیماری های واگیر واکسینه شده اند.

وی همچنین از کنترل مزارع پرورش ماهیان سردآبی و گرمابی در استان خبر داد.

وی در خصوص آنفلوآنزای حاد پرندگان گفت: این اداره کل گروه واکنش سریع خود را برای پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آماده باش کامل دارد چون این استان میزبان پرندگان مهاجر از مناطق سردسیبری است.

محرابی ادامه داد: تمامی واحدهای پرورش مرغ در استان نسبت به بیماری آنفلوآنزای فوق حادپرندگان مایه کوبی شدند و نظارت بر فعالیت این واحدها اعم از پرورش و جوجه ریزی نیز با جدیت پیگیری و نظارت می شود.

وی همچنین از ممنوع اعلام شدن صدور مجوز برای ایجاد مرغداری در شعاع چهار کیلومتری دریای خزر به دلیل میزبانی سالانه پرندگان مهاجر در استان خبر داد و گفت: علاوه بر این ایجاد فعالیت مرغداری در حاشیه تالاب ها، سد های گلستان و بوستان شعاع تعریف و با رعایت آن مجوز برای سرمایه گذاران صادر می شود.

محرابی صادرات محصولات دامی وطیور تولیدی گلستان به ۱۶ کشور دنیا در نیمه نخست امسال، نظارت بر پرندگان مهاجر به منظور پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و جلوگیری از تلفات آن ها در خلیج گرگان و میانکاله، پیگیری اجرای طرح ارتقای بهداشتی تخم مرغ( بسته بندی)،حمایت از سرمایه گذاران در حوزه ایجاد کشتارگاه صنعتی دام و طیور را برنامه های اجرا شده و در دست پیگیری دامپزشکی در سال جاری عنوان شد.

استان گلستان واقع در شمال کشور از قطب های مهم دامپروری کشور به شمار می رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار