مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان گفت که باهدف افزایش سطح هماهنگی بین این استان و خراسان شمالی در حوزه آمادگی، پیشگیری و مقابله با حوادث و بحران‌های مختلف از جمله موضوع حریق در پارک ملی گستان و حوادث زمستانه نشست مشترکی برگزار شد.
کد خبر: ۹۹۸۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳ 03 October 2021

رسول حسام روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن قدردانی از همکاری دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد مدیریت بحران ۲ استان گلستان و خراسان شمالی، اظهارداشت: امروز نشست مشترک هماهنگی مدیریت بحران با حضور فرمانداران شهرستان‌های "گالیکش، گرمه، مانه‌ و سملقان" و مدیران کل مدیریت بحران، حفاظت محیط‌ زیست، منابع طبیعی، راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای و روسای پلیس راه ۲ استان‌ در سالن اجتماعات شهید باشقره پارک ملی گلستان برگزار شد.

وی افزود: باتوجه به تجربیات سال‌های گذشته استان‌های گلستان و خراسان شمالی در این نشست تصمیمات خوبی برای استفاده از ظرفیت ۲ استان برای پیشگیری از حریق در منطقه به ویژه پارک ملی گلستان و انجام اقدامات مرتبط با طرح زمستانه مانند آموزش و ساماندهی جوامع محلی و روستاییان حاشیه جنگل برای حضور به موقع در حوادث و جذب اعتبارات ملی و استانی برای بازسازی، نوسازی و ارتقای تجهیزات و امکانات گرفته شد.

حسام ادامه داد: شرایط خشکسالی امسال و پیش بینی‌ها در رابطه با تاخیر بارندگی در فصل زمستان، اختصاص و استقرار بالگرد و احداث پایگاه اطفای حریق در پارک ملی گلستان از دیگر مصوبات نشست امروز بود که قرار شد ۲ استان در سطح ملی این موارد را پیگیری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان با بیان اینکه گاها بر اثر اتفاقاتی که در حوزه جاده‌ای رخ می‌دهد مانند یخبندان و تصادفات رانندگی، نیاز به انسداد جاده است، گفت: در نشست امروز مصوب شد تا انسداد جاده در زمان بحران با هماهنگی ۲ استان و در مکان مناسب انجام شود تا مشکلی برای مسافران و مردم در حال تردد پیش نیاید.

به گفته وی، تاکید بر برنامه ریزی مشترک برای اسکان مسافران جامانده در فصل زمستان، افزایش نیروهای دیدبانی در پهنه جغرافیایی پارک ملی گلستان برای پیشگیری از حریق و پیگیری رفع نقاط کور در حوزه ارتباطی ۲ استان از دیگر مصوبات این نشست بود.

حسام با تاکید بر اهمیت تقویت ارتباطات برای مدیریت بحران به ویژه در زمان حوادث و لزوم انجام عملیات واکنش سریع و اطلاع رسانی به موقع به مردم و دستگاه‌های اجرایی، اضافه کرد: در حوزه سیستم ارتباطی در پهنه جغرافیایی گلستان و خراسان شمالی نقاط کوری وجود دارد که باید با پیگیری ۲ استان از طریق حوزه زیرساخت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همکاری اپراتورها این مشکل حل شود.

به گزارش ایرنا، پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به سبب داشتن هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری (زیست محیطی) جهان در لیست یونسکو ثبت شد.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار