خشکسالی، نبود و افزایش چند برابری قیمت نهاده های دامی در کنار عدم حمایت مسئولان از دامداران، صنعت دامپروری گلستان را با تهدید جدی مواجه کرده است.
کد خبر: ۹۹۱۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷ 06 September 2021

یکی از ظرفیت‌های اقتصادی گلستان پرورش دام و طیور بوده و این استان یکی از تولیدکنندگان اصلی گوشت دامی کشور شناخته می‌شود اما با این حال مشکلات پیش روی این بخش باعث ناامیدی دامداران و ضررهای مالی به آنها شده است.

چند برابرشدن قیمت نهاده‌های دامی، عدم حمایت کافی مسئولان از دامپروران در کنار خشکسالی چند سال اخیر و از بین رفتن مراتع مرغوب، باعث شده بعد از تحمل سال‌ها کار سخت، دامداران عایدی جز ضرر و زیان نداشته باشند.

دامداران امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کنند و اگر به هر دلیلی مجبور شوند دام‌های مولد خود را که سال‌ها برای اصلاح نژاد آن تلاش کرده‌اند را به کشتارگاه بسپارند و دامداری‌های خود را تعطیل کنند در آینده نزدیک برای تأمین شیر و گوشت در کشور با مشکل روبرو خواهیم بود.

رجب میرعلی کتولی یکی از دامداران گلستانی ساکن روستای نومل به خبرنگار مهر گفت: پس از ۱۰ سال کار دامداری، دام‌های را خود فروخته و دامداری خود را برای همیشه تعطیل کرده‌ام.

میرعلی کتولی افزود: قیمت نهاده‌های دامی چند برابر شده است، حتی کاه و کلش گندم را باید چند برابر سال‌های قبل خریداری کنیم و با این حساب درآمدی که از محل فروش شیر به دست می‌آوریم، حتی کفاف خرید غذای دام‌های ما را نمی‌دهد.

وی افزود: اگر بخواهم باز هم شیر و گوشت تولید کنم به این معنی است که باید به مردم یارانه بدهم و این در توان من نیست.

اسماعیل نوملی و قربانعلی زینی از دیگر دامداران این روستا هم که پس از سالیان طولانی کار دامداری را برای همیشه تعطیل کرده‌اند، به خبرنگار مهر گفتند: نداشتن صرفه اقتصادی و مشکل تأمین نهاده‌ها باعث شده که امیدی برای ادامه این شغل نداشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار