مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت که برای تکمیل بخش‌های باقی مانده سد نرماب چهل چای مینودشت شامل سدهای انحرافی، تملک اراضی، جابجایی روستاها، تاسیسات هیدرومکانیکال، بدهی به پیمانکار، احداث تونل‌ها، نظارت‌های عالیه و احداث راه دسترسی باقی مانده، ۱۶ هزار میلیارد ریال نیاز است.
کد خبر: ۹۹۰۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷ 01 September 2021

به گزارش تابناک گلستان به نقل از روابط عمومی استانداری گلستان، سیدمحسن حسینی روز چهارشنبه در بازدید از سد نرماب چهل چای مینودشت، اظهارداشت: این سد از مهمترین منابع تامین کننده آب شرب، صنعت و بخشی کشاورزی استان است که در بودجه امسال مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ادامه عملیات ساخت آن پیش بینی شده است.

وی افزود: با تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت قرار است، آب شرب افزون بر یک چهارم جمعیت گلستان معادل ۴۰ میلیون متر مکعب و آب مورد نیاز بخشی از اراضی زراعی و صنعت استان از آن تامین شود.

حسینی، کنترل سیلاب در مناطق شرق گلستان در حوضه سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمارود را از دیگر اهداف احداث این سد برشمرد و اضافه کرد: ساخت ۲ سد انحرافی دیگر بر روی رودخانه‌های چهل‌چای و خرمارود که سد چهل‌چای انجام و کانال و تونل آن نیز احداث شده، می‌تواند ۱۰ مترمکعب بر ثانیه آب را به سمت سد نرماب منحرف کند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان ادامه داد: هم اکنون سد خاکی بر روی رودخانه نرماب با ارتفاع ۶۰ متر در حال احداث است و تا کنون از ۷.۲ میلیون مترمکعب خاکریزی مورد نیاز، ۶ میلیون و ۲۰۰ مترمکعب آن انجام شده است. 

وی افزود: همچنین کار طراحی و احداث دریچه و نصب تاسیسات هیدرومکانیکال سد نرماب چهل چای به‌صورت کامل انجام و در مراحل پایانی نصب قرار دارد. 

حسینی، بزرگترین مشکل در تکمیل سد نرماب چهل چای را استملاک و تملک اراضی برای مخزن سد دانست و گفت: از حدود ۷۰۰ هکتار،  ۲۵۰ هکتار آن استملاک شده و پیگیر خرید ۱۶۰ هکتار اراضی برای کشاورزان از طریق بنیاد مستضعفان هستیم که هنوز نتیجه نداده است. 

وی افزود: تا کنون حدود ۹ هزار میلیارد ریال برای سد نرماب چهل‌چای هزینه شد که ۲ هزار میلیارد ریال آن را به پیمانکار بدهی داریم ضمن اینکه حدود چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در ۲ سال اخیر جذب و هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان همچنین کمبود سنگ ریپ رپ (مقاوم به فرسایش) برای بدنه سد را یکی دیگر از مشکلات تکمیل سد دانست و اظهار داشت که به دلیل نیاز فوری به این سنگ‌ها، باید با تدابیر صورت گرفته در تهیه آن تسریع شود.

تکمیل سد نرماب مینودشت ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
 نمایی دیگر از سد درحال احداث نرماب چهل چای مینودشت

عفت مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان نیز در این بازدید اولویت نخست در شرایط کنونی را آبگیری اولیه سد نرماب دانست و گفت: اقدامات مورد نیاز از جمله به تراز رسیدن بدنه سد و نصب تاسیسات هیدرومکانیکال انجام شده و پس از تایید وزارت نیرو، آبگیری آن انجام می‌شود.

 عملیات ساخت سد نرماب چهل‌چای از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال ( ۸۵ درصد فایناس داخلی و سهم قرارگاه خاتم‌ و ۱۵ درصد سهم دولت) بر روی سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمالو مینودشت آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد اما به سبب عدم تخصیص کامل اعتبارات مورد نیاز هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۸۸ درصد رسیده است.

این سد که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و طول تاج ۸۰۷ متر یکی از طرح عمرانی و زیربنایی گلستان است و ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم تا ۱۹۲ میلیون مترمکعب را دارد، علاوه بر رفع کمبود آب شرب افزون بر ۵۵۰ هزار نفر جمعیت چهار شهر و ۱۳۰ روستای شرق استان، تامین آب ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی و کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی را برعهده خواهد داشت.

شهرستان مینودشت با بهره‌مندی از مواهب الهی و خدادادی مانند جنگل‌های هیرکانی، آبشارها، چشم اندازهای زیبا و مناطق مرتفع و روستاهای جنگلی و کوهستانی با ۷۵ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار