معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان گفت: کمبود واکسن کرونا در این استان سبب شد تا برخی از مراکز واکسیناسیون استان را امروز تعطیل کنیم.
کد خبر: ۹۸۷۸۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹ 22 August 2021

ناهید جعفری روز یکشنبه در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا گلستان در استانداری اظهارداشت: تاکنون ۵۷۷ هزار دُز واکسن کرونا به استان تحویل داده شد که ۴۶۰ هزار و ۹۲۰ دُز مرحله اول و دوم تزریق شده است.

وی بیان کرد: از حدود ۱۲۰ هزار دُز موجود ۳۰ هزار دُز نوع "آسترازنکا" است و با توجه به این که حدود ۳۰۰ هزار نفر گلستانی هنوز دز دوم را نزده‌اند، در برخی شهرستان‌ها تزریق دُز اول را ممنوع کردیم.

وی یادآور شد: ذخیره موجود واکسن در استان برای حداکثر پنج روز است و دیگر واکسنی در استان نخواهیم داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: در برخی‌ شهرستان‌ها سرعت نوبت اول تزریق را کاهش دادیم و به مراکز شهرستان‌ها تاکید کردیم که حداکثر رعایت و نظارت را برای تزریق به شهروندان خود داشته باشند و از تزریق واکسن به افراد غیربومی شهرستان خودداری کنند.

جعفری ادامه داد: ۳۳۰ هزار دُز واکسن در مرداد ماه وارد استان شده و از مجموع واکسن‌های تزریق شده نوبت اول و دوم ۳۷ درصد کل استان واکسینه شده که این میانگین در کشور ۲۹ درصد است.

وی تصریح کرد: در گلستان ۷۷ هزار و ۹۷۰ نفر نوبت دوم و ۳۸۲ هزار و ۹۰۰ نفر نوبت اول را دریافت کردند که ۳۸.۵ درصد ساکنین شهر و ۲۱.۸ درصد ساکن روستا واکسینه شدند.

باید برای کمبود واکسن کرونا در گلستان تدابیری اندیشید

وی افزود: بندرگز با ۴۷.۴ درصد و مراوه‌تپه با ۱۹.۳ درصد بیشترین‌ و کمترین میزان تزریق واجد شرایط را داشتتد و در مجموع ۳۰ درصد جمعیت واجد شرایط نوبت اول را دریافت کردند.

وی یادآور شد: ۷۷.۹ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال، ۲۶.۳ درصد افراد ۳۰ تا ۵۹ سال و ۶.۹ درصد زیر ۳۰ سال در استان واکسن کرونا زده‌اند.

استاندار گلستان گفت: عادی‌انگاری مساله‌ای است که این روزها باعث شیوع و تجدید کرونا می‌شود و اگر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک، شرکت نکردن در تجمعات و مراسم مختلف به یک‌ فرهنگ تبدیل نشود، در پیک ششم تبعات بیشتری گریبانگیر استان خواهد شد.

هادی ‌حق‌شناس در این جلسه اظهار داشت: اتاق بازرگانی استان مجوز ورود یک میلیون واکسن را خواهد داشت و هزینه آن از محل اعتبارات استانی تامین خواهد شد و سپاه نینوا استان امنیت حمل و نقل آن را عهده‌دار خواهد بود.

وی بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی گرگان به عنوان دومین مرکز واکسیناسیون خودرویی و مصلی نماز جمعه مرکز استان به عنوان مرکز تجمیعی آماده تزریق واکسن واجدین شرایط هستند.

وی اضافه کرد: هیات‌های عزاداری به خوبی شیوه‌نامه‌های ابلاغی را رعایت کرده و نباید تعداد انگشت‌ شمار هیات‌هایی که ابلاغیه‌ها را رعایت نکردن را نباید به همه بسط و گسترش داد که البته نتایج عزاداری‌های محرم در وضعیت کرونا ۲ هفته دیگر مشخص خواهد شد.

استاندار گلستان گفت: با توجه به اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت ترددها، در تعطیلات این دوره ۴۵ درصد کاهش تردد در جاده‌های استان به ثبت رسیده است.

حق‌شناس ادامه داد: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، از فردا دوشنبه اول شهریور ساعت کاری ادارات و روزهای کاری به روال عادی باز خواهد گشت، اما در شهرهای قرمز و نارنجی همچنان پروتکل دورکاری باید اجرایی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: بعد از چهار هفته شرایط طاقت‌فرسا شرایط استان شیب نزولی دارد، شرایط استان مطلوب نیست.

عبدالرضا فاضل در این خصوص اضافه کرد: روز گذشته ۲۹۱ نفر بستری و ۳۵۰ نفر ترخیصی در استان به ثبت رسید اما شاید در روزهای آینده به ویژه در شهرستان‌های گرگان، مینودشت، کلاله و بندرگز بار دیگر به پیک برسیم.

وی با بیان این که شرایط رنگ‌بندی استان تغییر نکرده و همه شهرستان‌های استان قرمز است، یادآور شد: اکنون هزار و ۸۰۶ نفر به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به چند روز گذشته حدود ۲۰۰ نفر کمتر شده است.

باید برای کمبود واکسن کرونا در گلستان تدابیری اندیشید

وی ادامه داد: همچنین ۲۲۸ نفر کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۸۰ نفر از آنان وخیم گزارش شده و با وصل بودن به دستگاه ونیتلاتور ادامه حیات می‌دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ نفر از مردم استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

فاضل تاکید کرد: با توجه به پیش‌بینی برای رسیدن به پیک ششم شیوع ویروس کرونا در استان، نیازمند سوله بحران هستیم که اکنون سه نقطه بیمارستانی مینودشت، بندرگز و بندرترکمن را در نظر گرفتیم تا آنها به ۸۰ تا ۱۰۰ تخت مجهز کنیم تا در شرایط بحران و کمبود تخت در پیک ششم بتوانیم مبتلایان را آنجا بستری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سه چهار هفته گذشته ۵۵ دستگاه ونتیلاتور و پنج دستگاه اکسیژن ساز وارد استان شد و ۲۰ تخت آی سی یو در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس نیز افتتاح شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان در این جلسه گفت: هزار و ۳۶۹ مورد نظارت و سرکشی از مراسم سوگواری حسینی انجام شد که ۳۰۰ مورد تذکر شفاهی و سه مورد تذکر کتبی به هیات‌های عزاداری داده شد.

حجت‌الاسلام عباسعلی گرزین در این جلسه تصریح کرد: براساس مصوبه ستاد کرونا بعد از تذکر کتبی نیاز است نهادهای نظارتی برای جلوگیری از تخلف ورود پیدا می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: اگر جلوی این سه مورد تخلف گرفته می‌شد فضای مجازی اقدامات هیات‌های مذهبی و مراسم‌های سوگواری عزاداری را زیر سوال نمی‌بردند.

۷۷.۹ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال، ۲۶.۳ درصد افراد ۳۰ تا ۵۹ سال و ۶.۹ درصد زیر ۳۰ سال در استان واکسن کرونا زده‌اند.

استان گلستان ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار