منابع طبیعی گلستان با طرحی ۵ ساله به جنگ با ریزگرد‌ها در گلستان می‌رود.
کد خبر: ۹۸۲۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵ 01 August 2021

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه در طرحی مطالعاتی کانونهای ریزگرد در استان را شناسایی و اقدامات موثر برای مقابله با این پدیدره را مشخص و به شورای برنامه ریزی استان ارسال کردیم افزود : احیاء پوشش گیاهی ، مدیریت چرای دام ، بوته کاری ، بذرپاشی و اجرای طرح ذخیره نزولات جوی از برنامه های این طرح 5 ساله است.عبدالرحیم لطفی گفت: بخشی از شهر گمیشان، شمال آق قلا و بخشی از گنبد کاووس که چند روستا را در بر می‌گیرد از جمله کانون‌های مهم تشدید ریزگرد‌ها در استان گلستان هستند که از کانون اصلی آن در صحرای قره قوم کشور ترکمنستان به ویژه هنگام تغییر جهت باد نشات می‌گیرد.روی نا مهربان طبیعت در گلستان ؛ چرخش آزاد ریزگردها در آسمان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین به اقداماتی که تا کنون برای مقابله با پدیده ریزگرد‌ها در گلستان انجام شده اشاره کرد و افزود: در این راستا ۶ میلیون بوته و نهال در شمال استان و در حاشیه جاده مرزی در محدوده داشلی برون و روستای ترشک لی و کولیجه کاشتیم تا به عنوان کمربندی سبز جلوی ریزگرد‌ها را بگیرد.

لطفی گفت: در حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی منطقه نیز عملیات اصلاحی و احیایی در قالب پروژه‌های بوته کاری، نهال کاری، ذخیره نزولات و بذر کاری انجام شد.

او همچنین از اجرای طرح هلالی‌های آبگیر در ۴ هزار هکتار از مناطق بیابانی استان خبر داد و افزود: در این طرح تمام روان آب‌های سطحی را درون چاله‌هایی ذخیره می‌کنیم و درون چاله‌ها نهال یا پوشش گیاهی قرار می‌دهیم تا از این آب‌ها تغذیه کنند.

لطفی بهره گیری از کشاورزی حفاظتی را یکی از راه‌های موثر در مقابله با پدیده ریزگرد‌ها بیان کرد و افزود: بخشی از اراضی شخصی مردم مستعد کار کشاورزی حفاظتی است و بخشی نیز برای کشاورزی مناسب نیست و به مردم توصیه می‌کنیم در آن بوته کاری کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان به ویژه در شمال استان در معرض بیابانی شدن قرار دارند که همین زمینه ورود ریزگرد‌ها را تسهیل می‌کند.

لطفی گفت: از آنجا که فاصله اراضی شمالی و جنوبی در استان زیاد نیست و جنس گرد و غبار استان هم از نوع ریزبافت است با یک خیزش باد حرکت می‌کنند و اراضی جنگلی و پوشش گیاهی استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ریزگرد به مجموعه متفاوتی از ذرات با اندازه میکرومتری گفته می شود که می تواند طیفی از ترکیبات کانی تا گازها را در خود جای دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار