معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای گلستان در واکنش به گزارش تسنیم با موضوع " خشک شدن شالیزارهای گلستان در پی کم‌آبی" گفت: روش غرقابی کشت شالی و استفاده از آب چاه، آبخوان‌های استان را نابود می‌کند.
کد خبر: ۹۷۷۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰ 11 July 2021

جواد تیموری درباره کشت شالی در استان اظهار داشت: 241 میلیون مترمکعب از ذخیره آبخوان‌های استان به علت خشکسالی و برداشت از منابع زیرزمینی، کاهش پیدا کرده و باید در زمینه استفاده از آب به ویژه در بخش کشاورزی، بازنگری شود.

وی درباره کشت شالی در استان بیان داشت: شرکت آب منطقه‌ای استان در این باره یک موضع ثابت دارد. از نظر فنی سه نوع کشت برنج در استان انجام می‌شود، بخشی به روش خشکه کاری است که با توجه به آمار و اطلاعاتی که جهادکشاورزی در زمینه مصرف آب این روش می‌دهد، مورد تأیید ما هم هست.

تیموری افزود: در اراضی نسقی هم که حدود 15 هزار هکتار است، از گذشته تاکنون با استفاده از آب رودخانه‌ها، شالی کاری می شد و در این بخش هم چون از آب سطحی استفاده می‌شود، نگرانی نداریم اما حرف اصلی ما برروی کشت شالی با استفاده از منابع آب زیرزمینی است.

وی تأکید کرد: کشت غرقابی برنج با استفاده از آب چاه‌ها به مصلحت استان نیست و آبخوان های استان را به شدت تخریب و نابود می کند و بنا به گفته کارشناسان جهادکشاورزی بافت خاک را هم از بین می برد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان یادآور شد: سال 97 مصوب شده بود که در همه استان‌ها به جز گیلان و مازندران کشت برنج در همه استان‌ها ممنوع باشد اما ما معتقد بودیم این مصوبه ایراد دارد چون کشت برنج در اراضی نسقی استان، بلامانع است.

وی اضافه کرد: در سال هایی که خشکسالی اتفاق می افتد و آبی نیست، باید از آب موجود برای محصولات بیشتری استفاده شود و جهادکشاورزی هم باید کشت جایگزین به کشاورزان معرفی کند، مانند امسال که کارشناسان جهادکشاورزی بر روی کشت نباتات علوفه ای تأکید دارند.

منبع/تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار