مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به پیشرفت ۲۵ درصدی ساخت بندر خصوصی خواجه‌نفس در کرانه شرقی شهرستان گمیشان گفت که راه‌اندازی این بندر موجب افزایش سهم ایران از تجارت در دریای خزر خواهد شد.
کد خبر: ۹۷۱۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹ 16 June 2021

 

الله‌یار اسعدی روز چهارشنبه اظهار داشت: براساس نیازها ، ریل گذاری در توسعه بنادر گلستان در حال انجام است و به‌جز خواجه نفس، توسعه و راه اندازی بنادر گردشگری در بندرگز و ترکمن نیز در دستور کار قرار دارد.

در سال ۱۳۸۴ و با هدف توسعه اقتصادی گلستان، اشتغالزایی در مناطق محروم و تقویت زیرساخت های ارتباطی ایران با کشورهای حاشیه خزر، توسعه صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا از روسیه، چین و قزاقستان، ساخت بندر چند منظوره خواجه نفس در زمینی به وسعت ۱۷۶ هکتار با دریافت مجوز دو ساله از سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شد.

پس از گذشت بیش ۱۵ سال از کلنگ زنی پروژه احداث بندر خواجه نفس، هزار و ۱۶۰ متر از موج شکن غربی این پروژه ساخته شده و احداث ۱۶۰ متر مربع دیگر از این موج شکن در حال تکمیل است.

همچنین ۴۵۰ متر از مجموع هزار و ۱۱۰ متر طول موج شکن شرقی اجرا شده و عملیات اجرایی بقیه این طرح ادامه دارد.

به گفته هادی حق شناس استاندار گلستان: بندرخواجه نفس با اهداف توسعه اقتصادی استان، اشتغالزایی در مناطق محروم، استفاده از توانایی های بالقوه استان و تقویت زیرساخت های ارتباطی کشور ایجاد می شود.

گلستان به سبب برخورداری از شرایط منحصر به‌فرد جغرافیایی دارای ظرفیت‌ در حوزه‌های مختلف طبیعی است که بخشی از این پتانسیل در بخش گردشگری کم و بیش مورد استفاده قرار گرفته و بخشی دیگر مانند حوزه دریایی سالهاست که مغفول مانده و در انتظار توجه بیشتر است.

گلستان پیشتر بنادر فعالی مانند گز و ترکمن داشت اما در حال حاضر کاربری این بنادر اغلب گردشگری، توریستی و تفریحی است و به دلیل نوسان مداوم آب، از آن ها برای مقاصد دریایی استفاده نمی شود.

بندرخواجه نفس در ۱۲ کیلومتری غرب روستای خواجه نفس گمیشان در زمینی به وسعت ۱۷۶ هکتار و با سرمایه گذاری اولیه هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در حال احداث است.

ساخت یک اسکله، موج شکن غربی و شرقی و انجام عملیات لایروبی با آبخور حداقل پنج متر برای ورود شناورهای حداکثر پنج هزار تنی در فاز اول این بندر پیش بینی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار