مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس از پایان برداشت ۲ محصول دانه روغنی کلزا و جو و نیز ۹۰ درصد مزارع گندم این شهرستان خبر داد و گفت که حداکثر تا یک هفته آینده برداشت مزارع گندم باقی مانده نیز پایان یافته و پرونده برداشت این سه محصول استراتژیک بسته خواهد شد.
کد خبر: ۹۷۱۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶ 15 June 2021

 

غلامعلی نورا در این خصوص اظهار داشت: کار برداشت سه محصول پاییزه در گنبدکاووس ابتدا با برداشت دانه روغنی کلزا در هفته پایانی اردیبهشت امسال شروع شد و سپس با برداشت جو و گندم یافت.

وی افزود: امسال از سطح ۱۰ هزار و ۲۸۸ هکتار کلزای کشت شده در گنبدکاووس ۱۱ هزار و ۳۱۵ تن محصول و از سطح ۱۴ هزار و ۲۵۹ هکتار مزارع جو این شهرستان نیز ۱۹ هزار و ۱۵۶ تن محصول برداشت شد.

نورا بابیان اینکه تاکنون برداشت گندم از ۱۰۴ هزار و ۲۷۴ هکتار مزارع گنبدکاووس (معادل ۹۰ درصد مزارع) با مجموع تولید ۱۸۶ هزار و ۴۰ تن محصول انجام شده است، اضافه کرد: کشاورزان این شهرستان از این مقدار برداشت محصول تنها ۷۰ هزار و ۱۲۵ تن را تحویل مراکز خرید تضمینی دادند.

وی تصریح کرد: مطابق پیگیری انجام شده حدود ۸۰ درصد وجه محصول گندمکاران گنبدکاووس پرداخت شده است.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: کشاورزان، دامداران و فعالان بخش کشاورزی دارای انبار که بخشی یا تمام محصول گندم خود را انبار کردند، موظفند انبار خود را در سامانه جامع انبارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت نمایند در غیر این صورت، هر گونه ورود و خروج کالا ممنوع و شامل جریمه تعزیرات حکومتی خواهد بود.

نورا همچنین گفت که درسال زارعی جاری (مهر ۹۹ تاکنون) به سبب کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی بارش‌ها و وقوع پدیده خشکسالی کم سابقه در ۵۰ سال گذشته، محصول زراعت پاییزه (گندم، جو و کلزا) در شهرستان گنبدکاووس ۱۳۱ هزار تن کاهش یافت.

وی افزود: پیامد کاهش بارش‌ها و خشکسالی در ابتدای فصل کاشت در گنبدکاووس این بود که ۱۸ هزار هکتار از ۱۳۲ هزار هکتار مزارع کشت شده گندم، حدود ۶ هزار هکتار از قریب ۲۰ هزار هکتار مزارع کشت شده جو و ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع کشت شده کلزا دراین شهرستان سبز نشود.

نورا اضافه کرد: استمرار خشکسالی و کاهش بارش‌ها در فصل زمستان پارسال و ماه فروردین امسال در گنبدکاووس همچنین سبب شد به ۷۰ هزار هکتار از مزارع گندم، هشت هزار هکتار مزارع جو و ۶ هزار هکتار مزارع کلزا بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد شود و میزان تولید گندم این شهرستان ۱۰۰ هزار تن، جو ۲۵ هزار تن و کلزا ۶ هزار تن نسبت به سال قبل کاهش یابد.

شهرستان ۳۷۳ هزار نفری گنبدکاووس با افزون بر ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی که ۶۰ درصد آن به صورت دیم کشت می‌شود، از شهرستان‌های مهم در تولیدات کشاورزی بویژه غلات استان گلستان به شمار می‌رود.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار