دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی، با نکوداشت مختومقلی فراغی، شاعر و عارف ترکمن، تاکید کرد: هنوز هم قدر و جایگاه این مرد ادیب به اندازه کافی شناخته نشده است.
کد خبر: ۹۶۶۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸ 23 May 2021
به گزارش تابناک گلستان، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی، با نکوداشت مختومقلی فراغی، شاعر و عارف ترکمن، تاکید کرد: هنوز هم قدر و جایگاه این مرد ادیب به اندازه کافی شناخته نشده است.
 
به گزارش rezaee.ir، متن پیام دکتر محسن رضایی به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
هر ساله در اواخر اردیبهشت ماه، مردم ترکمن و علاقمندان به فرهنگ و ادب سرزمین کهن ایران، نام و یاد شاعر بلندآوازه‌ای را گرامی می‌دارند که در فهرست پرافتخار شاعران بزرگ‌ ایرانی و در کنار مولوی، حافظ، سعدی و فردوسی قرار دارد و ارزشها‌، آرزوها و آمال مردم ترکمن در آثارش موج می‌زند؛ مردمانی که فرهنگشان همچون موسیقی ترکمن، سرزنده و با نشاط است و همبستگی اجتماعی و همدلی و همیاری آنها همچون تار و پود دستبافته‌های خوش نقش آن دیار، محکم و زیباست.
 
«مختومقلی فراغی» شاعر، حکیم و عارفی از جنس مرمان صادق ترکمن است که علیرغم عمر نسبتاً کوتاه اما پر برکت خود، اشعارش را در قالب حکایت های زیبا و تعابیر شیوا، با بهره‌گیری از آیه‌های قرآن و سیره رسول‌ اعظم (ص) بیان کرده و ارزش‌های متعالی و اندیشه‌های بلند عرفانی همچون اخلاق، عدالت، انصاف را ترویج کرده و به همیاری و کمک به بندگان خدا دعوت نموده است. 
 
مختومقلی، ستایشگر زیبایی‌ها و ستایشگر طبیعت است و ارزش‌های سیاسی همچون وحدت امت مسلمان،  تقبیح جنگ و ستایش صلح و ارزش‌های اجتماعی همچون علم و دانش‌، نقش زنان و مادران در جامعه‌، مبارزه با ظلم و فقر، مخالفت با شکاف طبقاتی و اعتراض به ریاکاری در اشعارش موج می‌زند و به همین دلیل مورد غضب برخی خانها و قدرتمندان زمان خود بوده است.
 
معتقدم هنوز هم قدر و جایگاه این مرد ادیب به اندازه کافی شناخته نشده است و امیدوارم نویسندگان و اندیشمندان ایران بویژه نخبگان استان ‌گلستان، برای شناساندن هرچه بیشتر افکار و اندیشه‌های این شاعر عارف، تلاش نمایند. اینجانب امیدوارم در شرایط مساعد، بتوانم در جمع مردم عزیز و سربلند استان‌ گلستان بویژه برادران و خواهران ترکمن حضور یافته و بر مزار او ادای احترام نمایم.
برچسب ها: محسن رضایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار