مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان:
 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان با اشاره به وجود ۱۰۰ هزار خانه غیرمقاوم و کم دوام در استان گفت که با اختصاص بودجه مناسب، امسال عملیات نوسازی هفت هزار خانه فرسوده گلستان آغاز می‌شود.
کد خبر: ۹۵۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶ 13 April 2021

 

سیدمحمد حسینی روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: دولت به مالکان هر خانه فرسوده ۵۰۰ میلیون ریال وام قرض الحسنه با باز پرداخت بلندمدت پرداخت می کند تا عملیات نوسازی خانه های تخریب شده در زمانی کوتاه به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: گلستان ۹۳۳ روستای بالای ۲۰ خانوار با ۱۰۰ هزار خانه غیرمقاوم و کم دوام دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان افزود: این اداره کل در صورت همراهی دستگاه های مرتبط و مشارکت بانک های عامل در تامین تسهیلات، تا پنج سال آینده حداقل نیمی از خانه های کم دوام استان را نوسازی خواهد کرد.

به گفته حسینی پارسال ۲ هزار و ۵۰۰ خانه ویژه محرومان، پنج هزار خانه باقی مانده از سیل، ۲۸۰ خانه ویژه خانواده ۲ معلول به بالا و ۸۰ خانه ویژه ایتام در گلستان ساخته شد.

وی در خصوص آخرین وضعیت ساخت خانه برای زلزله زدگان رامیان و مراوه تپه افزود: ساخت ۷۹ خانه برای زلزله زدگان روستای قورچای رامیان به پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد رسیده و تا یک ماه آینده آماده بهره برداری است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان ادامه داد: ساخت ۹۱ خانه خسارت دیده زلزله در روستای ویرو رامیان که به دلیل سرمای زمستان قبل متوقف شده بود بار دیگر آغاز شده و همه آن ها تا زمستان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین به وضعیت زلزله زدگان پنجم مهر پارسال مراوه تپه اشاره کرد و گفت: برای همه ۲۵۰ خانه خسارت دیده این حادثه اعتبار کافی تامین شده و تاکنون ۱۲۰ نفر برای نوسازی خانه های خود اقدام کرده اند.

وی علت اصلی استقبال نکردن زلزله زدگان مراوه تپه برای ساخت خانه ها تخریب شده را نداشتن تمکن مالی در بازپرداخت تسهیلات اعلام کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان، اجرای بازنگری طرح هادی در ۱۵۰ روستا، پیش بینی افزایش ۲ برابری اعتبارات عمران روستایی، ایمن سازی روستاهای در معرض خطر، پایان نقشه برداری ۶۰۴ روستای تحت مالکیت بنیاد علوی و اجرای صدور سند مالکیت و تهیه بانک تامین زمین در روستاهای استان برای مقابله با گرانی زمین و ترغیب به مهاجرت معکوس به روستاها را از دیگر برنامه های مهم این اداره کل در سال جاری برشمرد.

معاون عمران روستایی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان نیز در این جلسه گفت: این اداره کل با اجرای عملیات طرح هادی در ۶۶۷ روستا، شاخص برخورداری در این طرح را به ۷۱ درصد رساند.

ولی الهی افزود: عملیات اجرایی طرح هادی روستایی شامل جدول گذاری، اجرای شبکه راه ارتباطی، آسفالت، اجرای دیواره سیل بند و ساخت کانال انتقال آب های سطحی در ۲۰۴ روستای استان پایان یافته و مورد بهره برداری ساکنان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پارسال طرح هادی روستای با اجرای هزار و ۵۰۹ طرح عمران روستایی در ۳۰۰ روستا با اعتبار هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال و برخورداری ۲۱۴ هزار نفر به اجرا درآمد که امسال اعتبار این طرح به حدود ۲ برابر خواهد رسید.

طرح هادی روستایی با اهدافی از جمله ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی، رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا و بهبود مسکن روستائیان و خدمات محیط زیستی و عمومی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا می شود.

در گلستان حدود ۵۰۰ هزار خانوار سکونت دارند که از این تعداد ۲۳۰ هزار خانوار روستایی هستند.

استان گلستان با افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت به سبب ویژگی های طبیعی و جغرافیایی در تیررس بلایای طبیعی قرار دارد که سیل، آبگرفتگی و رانش زمین سال ۹۸ و زلزله در تعدادی از روستاهای رامیان و مراوه تپه در سال ۹۹ نمونه بارز آن است.

۴۶.۶ درصد از جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری گلستان روستایی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار