مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان با اشاره به قابلیت‌های توسعه اقتصادی پارک ملی گلستان اظهارداشت که مطالعات طرح توجیهی فنی و اقتصادی بهره‌برداری از تفرجگاه‌های این پارک با بهره‌گیری از ظرفیت صندوق ملی محیط زیست پایان یافته است و ماه آینده وارد مرحله اجرایی خواهد شد.
کد خبر: ۹۵۵۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳ 12 April 2021

محمدرضا کنعانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که پارک ملی گلستان جزو محدود مناطق حفاظت شده کشور است که مکان‌های تحت عنوان تفرجگاه مصوب با زیرساخت‌های لازم در آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه پنج تفرجگاه مصوب در حاشیه جاده میان گذر پارک ملی گلستان برای استفاده و اسکان موقت علاقه مندان طبیعت وجود دارد، افزود: این تفرجگاه‌ها با هدف هدایت مردم به محل‌های مشخص برای اسکان و جلوگیری از ریختن پسماند و آتش‌سوزی در سایر عرصه‌های طبیعی ایجاد شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: با بهره‌گیری از ظرفیت صندوق ملی محیط زیست، کار مطالعاتی طرح توجیهی فنی و اقتصادی بهره‌برداری بخش خصوصی بویژه جوامع محلی از این تفرجگاه‌ها با رویکرد خدمات رسانی به مردم و حفاظت انجام و گزارش نهایی آن آماده شده است.

کنعانی گفت: ورود جوامع محلی برای بهره‌برداری از تفرجگاه‌های پارک ملی گلستان به توسعه گردشگری سازگار با محیط زیست این ذخیره‌گاه زیست کره کمک خواهد کرد.

وی افزود: جوامع محلی حاشیه این پارک ملی می‌توانند زیرساخت‌های گردشگری مثل بوم‌گردی و یا فروشگاه‌های صنایع دستی را در روستاهای خود برای استفاده گردشگران داخلی و خارجی علاقمند به دیدن این ذخیره‌گاه زیست کره ایجاد کنند.

کنعانی ادامه داد: با افرادی که در روستای حاشیه پارک ملی گلستان بوم‌گردی برای اقامت گردشگران دایر کنند برای گرفتن مجوز بازدید از نقاط مختلف این پارک همکاری می‌شود.

وی تاکید کرد: چنانچه جوامع محلی، بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی حفاظت شده مانند پارک ملی گلستان و یا تالاب‌های بین المللی را در اختیار داشته باشند، همکاری بیشتری در حفاظت و نگهداری از این مناطق خواهند کرد.

پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره ثبت شده در میراث جهانی ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره جای داده است.

این پارک از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز بوده و بویژه بخاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسید.

عکس آرشیوی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان همچنین با اشاره به امضای روز گذشته تفاهم‌نامه راه‌اندازی دبیرخانه شهرستانی مدیریت زیست بومی مجموعه تالاب‌های بین المللی "آلماگل، آجی گل و آلاگل" بین این اداره کل با فرمانداری ویژه گنبدکاووس گفت که این اقدام با هدف ایجاد شرایط بهره‌برداری پایدار مردم بومی منطقه انجام شد.

کنعانی یادآور شد: سال گذشته ۱۰ دوره آموزشی با موضوع افزایش آگاهی نسبت به بهره‌برداری پایدار برای اهالی روستای تنگلی و اوخی تپه در حاشیه تالاب‌های سه گانه گنبدکاووس برگزار شد و قصد داریم مردم را در منافع تالاب‌ها شریک کرده و از ظرفیت آنان برای حراست کمک بگیریم. 

سه تالاب بین‌المللی واقع در ناحیه شمالی و مرزی گنبدکاووس با عمق تقریبی ۲ تا چهار متر حدود سه هزار هکتار مساحت، دوم فوریه ۱۹۷۱ میلادی برابر با ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ با حضور نمایندگانی از ۱۸ کشور در شهر رامسر استان مازندران و انعقاد معاهده‌ای جهانی که سال‌ها بعد به کنوانسیون رامسر مشهور شد، اهمیتی بین‌المللی یافتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار