مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت که با وجود کاهش قابل توجه میزان بارندگی پاییزی در استان نسبت به سال گذشته ، در حال حاضر ظرفیت ۷۷ درصد از ۲ سد بزرگ استان پر آب شده است.
کد خبر: ۹۲۸۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵ 29 December 2020

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت که با وجود کاهش قابل توجه میزان بارندگی پاییزی در استان نسبت به سال گذشته ، در حال حاضر ظرفیت ۷۷ درصد از ۲ سد بزرگ استان پر آب شده است.

ابراهیم یخشکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میانگین آبگیری تمامی سدهای استان را هم ۵۸ درصد اعلام کرد و افزود : هم اکنون به طور میانگین میزان آب موجود در پشت سدهای مازندران تقریبا همانند روزهای مشابه سال گذشته است.

وی توضیح داد : پارسال در چنین روزهایی ۲۶۳ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای مازندران جمع شده بود که امسال با کاهش اندک ۶ میلیون متر مکعبی ۲۵۷ میلیون متر مکعب است.

طبق اعلام رسمی هواشناسی مازندران ،میزان بارندگی پاییزی استان در سال جاری ۲۰۵.۵ میلی متر بود که نسبت به پاییز پارسال ۳۲ درصد و در مقایسه با میانگین دوره آماری پنج درصد کاهش داشت. میزان بارندگی پاییز پارسال در مازندران ۲۸۷.۶ و میانگین دوره آماری هم حدود ۲۱۸ میلی متر بود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت : در حال حاضر در سد شهید رجایی ساری ۱۱۲ میلیون و سد البرز سوادکوه ۱۲۳ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده وجود دارد که در مقایسه با چنین روزهایی در سال ۹۷ حدود ۱۵۰میلیون متر مکعب بیشتر است.

مازندران از لحاظ میزان بارندگی و وضعیت ذخیره سازی آب پشت سدها در پاییز سال ۹۷ وضعیت مشابه خشکسالی داشت ولی سال ۹۸ با ۲ مرحله بارندگی سیل آسای فروردین بخش زیادی از کم بارشی قبلی جبران شد. بسیاری از کشاورزان مازندران وضعیت پاییز امسال را با پاییز سال ۹۷ مقایسه کرده و نگران بودند.

یخکشی با بیان این که ۹۰ درصد آب پشت سدهای مازندران مصرف کشاورزی دارد ، توضیح داد :هم اکنون با همکاری و مشارکت جهاد کشاورزی و کشاورزان ؛لایروبی رودخانه ها و ترمیم سردهنه های کشاورزی با هدف استفاده بهینه از آب جاری رودخانه ها در حال انجام است.

وی افزود : از آن جایی که هنوز طرح های کانال کشی و ایجاد شبکه در پائین دست سد البرز هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است ، از ۵۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی هم اکنون ۳۰ هزار هکتار آن از آب این سد مشروب می شوند.

استان مازندران دارای ۲ سد بزرگ شامل سد شهید رجایی در ساری و سد البرز در سوادکوه دارد. ظرفیت اسمی سد شهید رجایی ۱۶۲ میلیون و سد البرز هم ۱۴۲ میلیون متر مکعب است. این ۲ سد در مجموع حدود ۸۷ درصد مجموع ظرفیت ذخیره سازی آب استان را بر عهده دارند و ۱۳ درصد بقیه هم مربوط به ۶ سد کوچک است.

سد الیمالات نور با یک میلیون متر مکعب ، برنجستانک قائمشهر حدود چهار میلیون ، سنبل رود شیرگاه حدود ۱.۵ میلیون ، شیاده بابل پنج میلیون ، میجران رامسر هشت میلیون و سد صلاح الدین کلای نوشهر با ۲.۱ میلیون متر مکعب ۶ سد کوچک مازندران هستند. آبگیری این سدها به خاطر نقشی که در کنترل سیلاب های محلی دارند همواره در حد ۵۰ تا ۶۰ درصد مورد توجه قرار می گیرد.

مجموع ظرفیت ذخیره سازی آب پشت هشت سد فعال مازندران ۳۵۰ میلیون متر مکعب است.

مازندران همچنین ۲ سد کوچک دیگر به نام سد عباس آباد بهشهر با ۶۰۰ هزار متر مکعب و سد فریم صحرا در ساری با سه میلیون متر مکعب دارد که به خاطر عدم آبگیری مناسب نقشی در تامین آب استان ندارند. سد عباس آباد همان دریاچه طبیعی منطقه تاریخی عباس آباد است که نقش گردشگری دارد و تنها بخش اندکی از سرریز آن به طبیعت بر می گردد. سد فریم صحرای ساری هم به خاطر جانمایی نامناسب و مشکلاتی که داشت هرگز آبگیری نشد و خشک است.

آب‌بندان‌های پرآب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران همچنین از پر شدن نیمی از ظرفیت ذخیره آب در بیشتر آببندان های استان خبر داد و گفت : ۸۰۰ قطعه آببندان با ظرفیت حدود ۳۷۰ میلیون متر مکعب در استان وجود دارد که تاکنون به طور متوسط ۵۰ درصد از ظرفیت آنها آبگیری شده است.

وی بر لزوم مشارکت کشاورزان در آبگیری آببندان ها ،آماده سازی سردهنه ها و لایروبی نهرها تاکید کرد و افزود : باید تلاش کنیم تا قبل از شروع فصل زراعی ،آبگیری کامل سدها و آببندان ها انجام شود.

مازندران ۴۶۰ هزار هکتار زمین های کشاورزی دارد که سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید می کند . با آبگیری کامل سد ها و آببندان ها ۲۰ درصد از آب کشاورزی استان از این طریق و با بقیه از آب های سطحی و زیر زمینی تامین می شود.
بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‎ ۶۰۰میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ ۹۰۰میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است .
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ ۵۵۰میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ ۳۵۰میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار