مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون دلیل مرگ گسترده ماهیان رودخانه «راوند» شهرستان اسلام‌آبادغرب مشخص نشده است، گفت: به احتمال زیاد هفته آینده نتیجه آزمایشات مشخص می‌شود ولی نمی‌توانیم آن را رسانه‌ای کنیم.
کد خبر: ۹۲۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶ 17 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، اواخر هفته گذشته تعداد زیادی از ماهی های رودخانه راوند شهرستان اسلام آبادغرب تلف شدند.

پس از این حادثه اداره کل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه بررسی موضوع را در دستور کار قرار داد و با نمونه گیری های مختلف از آب رودخانه راوند تحقیقات را آغاز کرد.

فریدون یاوری مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، در این رابطه توضیح داد: از ورودی های مختلف رودخانه که احتمال آلودگی در آنها وجود داشت همچون فاضلاب شهر اسلام آبادغرب، فاضلاب روستاهای اطراف و فاضلاب صنعتی نمونه برداری ها و آزمایش های لازم انجام شده است.

وی میزان دبی آب رودخانه را یکی دیگر از عوامل موثر در حیات جانوران رودخانه دانست و گفت: در صورتی که میزان آب ورودی به رودخانه کمتر از حد استاندار باشد اکسیژن آب کاهش می یابد و رودخانه به گنداب تبدیل می شود.

بندهای روی رودخانه راوند

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه با بیان اینکه بر روی رودخانه راوند بندهایی به منظور کنترل منابع آبی ایجاد شده است، افزود: آب منطقه ای کرمانشاه باید حق آبه زیست محیطی را از این بندها آزاد کند تا آب رودخانه به گنداب تبدیل نشود و در نتیجه شاهد مرگ ماهی ها نباشیم.

یاوری افزود: منتظر دریافت اطلاعات آزادی سازی میزان آب از بندها از سوی شرکت آب منطقه ای هستیم تا مقدار آب رها شده از آنها مشخص شود و بهتر بتوانیم دلیل مرگ ماهی ها را تعیین کنیم.

فاضلاب کارخانه قند

وی در رابطه با احتمال آلودگی فاضلاب شرکت قند اسلام آبادغرب با توجه به فصل شروع به فعالیت آن گفت: تا زمانی که نتیجه آزمایش نمونه فاضلاب خروجی این رودخانه مشخص نشود نمی توانیم به صورت قطعی بگویم که افزایش فعالیت کارخانه دلیل مرگ ماهی ها است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه عنوان کرد: در نمونه گیری هایی که فصل های گذشته از خروجی فاضلاب کارخانه انجام شده است، سلامت سیستم تصفیه خانه کارخانه را نشان می دهد.

دلیل مرگ ماهیان هفته آینده مشخص می شود
یاوری اعلام کرد: به نظر می رسد تا اوایل هفته آینده نتیجه آزمایش ها و دلیل اصلی مرگ ماهی های راوند مشخص شود اما نمی توانیم این موضوع را رسانه ای کنیم.

وی توضیح داد: باید نتیجه آزمایش ها را به دستگاه قضایی اعلام کنیم، سپس دادگستری پس از فراخواندن مقصران و شنیدن صحبت‌های آنان رای قطعی را صادر می کند و پس از آن می توانیم موضوع را رسانه ای کنیم.

تکرار مرگ ماهی‌ها در راوند

به گزارش خبرنگار ایرنا، سال گذشته نیز در اواخر پاییز تعداد زیادی از ماهی های رودخانه راوند تلف شدند که اداره کل محیط زیست کاهش اکسیژن آب را دلیل اصلی آن اعلام کرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه توضیح داد: سال گذشته رعایت نکردن حق آبه زیست محیطی توسط آب منطقه ای دلیل اصلی مرگ ماهی ها بود.

یاوری با اشاره به اینکه هر سال در فصل پاییز شاهد کاهش سطح آب رودخانه ها هستیم، گفت: سال گذشته آب منطقه ای آب موردنیاز برای سلامت زیست محیط رودخانه را از بندها رها نکرد که همین موضوع باعث شد رودخانه در بخش‌هایی به گنداب تبدیل شود.

وی توضیح داد: در صورتی که آب به حد مطلوبی در رودخانه جریان نداشته باشد، روند اکسیژن سازی به درستی انجام نمی شود و در نهایت پس از مصرف اکسیژن موجود توسط آبزیان به گنداب تبدیل می شود.

راوند بهسازی می‌شود

کارشناسان اداره کل محیط زیست و شرکت آب منطقه ای کرمانشاه روز گذشته در حاشیه این رودخانه نشستی را به منظور مدیریت آب رودخانه و تعیین حق آبه زیست محیطی آن برگزار کردند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه در رابطه با نتیجه این نشست گفت: براساس تصمیم گیری که در این نشست گرفته شد، قرار شد رودخانه راوند توسط آب منطقه ای بهسازی شود.

یاوری توضیح داد: این رودخانه در بخش هایی از شیب مناسب برای به جریان افتادن آب برخوردار نیست و بندهایی نیز در مسیر ایجاد شده است که برای جاری شدن رودخانه مشکل ساز است.

وی افزود: قرار شده است که شرکت آب منطقه ای بهسازی رودخانه را به شکلی انجام دهد که در زمان کاهش حجم آب، رودخانه به گنداب تبدیل نشود.

راوند لایروبی نشده است

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه نیز چندی پیش در گفت وگو با ایرنا، رسیدگی به رودخانه راوند را ضروری عنوان کرد و گفت: رودخانه راوند در اسلام آبادغرب متاسفانه سالهاست لایروبی نشده است.

آذر ولی زاده افزود: یک دوره‌ای برای بهسازی آن مسوولان وقت آمدند و کف رودخانه را در بخش هایی سنگ چینی کردند که متاسفانه کار خوب انجام نشده و دوباره گیاهان مختلف از کف رودخانه خارج شدند.

وی عنوان کرد: از طرفی قدرت خودپالایی را هم از رودخانه گرفتند و عملا الان با وضعیت پیش آمده حیات از این رودخانه سلب شده و باید هرچه زودتر در این راستا اقدامات لازم انجام شود.

لزوم تخصیص بودجه برای راوند

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی خواست؛ اعتبار موردنیاز برای نجات رودخانه‌ راوند در اسلام آبادغرب را در بودجه سال ۱۴۰۰ لحاظ کنند.

ولی‌زاده با بیان اینکه نجات رودخانه مرده راوند بدون تامین اعتبار قابل انجام نیست، گفت: تقاضا داریم صدای محیط زیست و سلامت زیست‌مندان به نمایندگان مردم این استان برسد و برای تکمیل تصفیه خانه کرمانشاه در جهت نجات قره سو و لایروبی رودخانه راوند در اسلام آبادغرب اعتبار لازم تزریق شود.

وی گفت: اگر در بودجه ۱۴۰۰ این امر مغفول بماند یکسال مهم را در جهت نجات این رودخانه مرده از دست داده ایم.
راوند شاخه اصلی رود کرند است که در اسلام آبادغرب به راوند تغییر نام پیدا می کند و پس از عبور از شهر اسلام آبادغرب و انحراف به طرف جنوب در استان ایلام به رودخانه سیمره می پیوندد.
شهرستان اسلام آبادغرب با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده است.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار