معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان ایلام گفت: این استان بدلیل اراضی زراعی غنی، شرایط اقلیمی و نیز میزان مناسب رطوبت هوا مستعد پرورش یکی از مرغوبترین محصولات زعفران کشور است.
کد خبر: ۹۲۱۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵ 07 December 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ حشمت اله زرین جوب  اظهار داشت: با این وجود در حال حاضر تعداد کمی از کشاورزان استان به کشت این گیاه فعالیت دارند که در حد مصرف خانوار خود یا خرده فروشی به اطرافیان کشاورز است.

وی با بیان اینکه عمده مشکل توسعه کاشت زعفران در استان ایلام، مسائل فرهنگی است، یادآور شد: رمز رونق پرورش زعفران در سایر استان ها از جمله خراسان حضور فعال زنان و دختران در مزرعه و برداشت گل زعفران و چیدن کلاله آن توسط زنان است.

وی تاکید کرد: چیدن زعفران و برداشت کلاله آن کاری ظریف، حساس و وقت گیر است و نیاز به زمان و حوصله بالایی دارد که از توان مردان خارج است و در استان های دارای کشت زعفران، زنان عمده فرآیند تولید و پرورش این محصول را برعهده دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: اما در استان ایلام از آنجا که پرورش و تولید زعفران را مردان انجام می دهند و زنان نقش خاص و چندانی در تولید زعفران و حضور در مزرعه یا چیدن کلاله ندارند بنابراین کشت و توسعه این محصول در استان مغفول مانده است.

زرین جوب افزود: از آنجا که زنان و دختران نقش پررنگی در تولید و برداشت زعفران ندارند مردان مزرعه دار نیز بعد از گذشت یک یا چند سال با توجه به ظرافت کار به ویژه در عملیات برداشت و کلاله کنی، از کشت زعفران خسته شده و کار را ادامه نمی دهند.

وی به پرداخت تسهیلات ۱۲ درصد برای کشت زعفران از محل تسهیلات کشت گیاهان دارویی به کشاورزان استان اشاره کرد و اظهار داشت: حضور کارشناسان فنی آشنا به روند تولید زعفران در بین مزارع و کشاورزان یک نقطه قوت به شمار می رود.

زرین جوب تاکید کرد: با توجه به اینکه زعفران از جمله گیاهان با نیاز آبی بسیار پایین است و مراقبت چندانی نیز نمی خواهد، کشت و توسعه آن از اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام و مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی است که جایگزین مناسبی برای برخی محصولات پرآب است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار