مدیرزراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد از انعقاد قرارداد با کشاورزان برای کاشت دانه روغنی کلزا در ۵۰۰ هکتار اراضی استان در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: کاشت این محصول از اوایل مهرماه آغاز شده و تا اواخر آبان ماه جاری ادامه دارد.
کد خبر: ۹۱۳۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴ 31 October 2020

محمدعلی حاتمی زاده روز شنبه در بازدید از مراحل کاشت کلزا در تعدادی از مزارع شهرستان ابرکوه به خبرنگار ایرنا، افزود:  تاکنون در سطح ۴۱۰ هکتار اراضی استان این گیاه کشت شده است.

وی اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی یزد در اجرای قرارداد یادشده در مجموع با تامین و توزیع سه هزار و ۵۰۰ کیلو ارقام بذرگواهی شده و ۲۲۰ کیلو گرم کودشیمیایی برای هر هکتار سطح زیرکشت ، کشاورزان طرف قرار داد را حمایت می کند.

این مسوول ادامه داد: به دلیل ارزش افزوده بالا، کاهش چند دوره آبیاری کلزا نسبت به کاشت گندم و انعقاد قرارداد برای خرید تضمینی محصول ، روند توسعه کشت این دانه روغنی در استان رو به افزایش است .

وی با بیان اینکه گیاه کلزا با همکاری ۶۵۰ نفر از کشاورزان در حال کاشت است ، اضافه کرد: این محصول در تمامی مناطق استان در حال کشت است، در این میان شهرستان های خاتم با  ۱۸۰ هکتار ، ابرکوه ۹۰ هکتار و بهاباد با ۵۰  هکتار بیشترین سطح زیرکشت را در میان ۱۰ شهرستان استان دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد بابیان اینکه محصول کلزا با قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود، تصریح کرد: توسعه کشت این گیاه به خاطر تولید مواد اولیه روغن خوراکی از برنامه های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه میزان تولید دانه روغنی کلزا قبل از سال ۱۳۹۲ در استان حدود ۲ تن بود، خاطر نشان کرد: با سیاست‌ های حمایتی دولت از کشت این محصول، استفاده از الگوی‌ کشت نوین و افزایش میران بهره‌وری در واحد سطح، میزان تولید این محصول امسال به  ۳۸۰ تن افزایش یافت.

حاتمی زاده تصریح کرد: دولت امسال این میزان محصول را به ازای هر کیلوگرم ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال از کشاورزان طرف قرارداد خریداری کرده است.

این مسوول اضافه کرد: دانه روغنی کلزا حاوی ۴۵ تا ۴۸ درصد روغن است و به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب همانند زیتون ، جزو با کیفیت ترین روغن های خوراکی است و نقش مهمی در بهبود تغذیه و سلامت انسان دارد.

در استان یزد ۱۱۴ هزار هکتار اراضی شامل ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار   (۷۱درصد) باغی و هزار و ۸۰۰ هکتار گلخانه‌ای به کاشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

جمعیت بهره بردار بخش کشاورزی استان یزد حدود ۷۰ هزار خانوار است.    

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار