یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: برای صحبت در مورد عوارض قطعی کرونا نیاز به گذشت زمان و مطالعات گسترده تری است، ولی با وجود این شاهد عوارض متعددی در طول دوره بیماری هستیم که از مهمترین آن‌ها عوارض قلبی- عروقی و مغزی به دلیل افزایش انعقاد پذیری در خون است.
کد خبر: ۹۱۳۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷ 31 October 2020

                                                   عوارضی که بعد از کرونا در بدن می‌ماند

به گزارش «تابناک»، دکتر سعیده آذری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ماندگاری علایم در بدن بیماران کرونایی، اظهار کرد: بیماران با درگیری شدید ریوی و بیماران دچار حوادث عروقی در قلب و مغز زمان طولانی تری درگیر عوارض بعدی هستند که می‌تواند ماندگار باشد، از جمله این بیماری‌ها شامل فیبروز ریوی و اختلالات عضله قلب(کاردیومیوپاتی)، سندرم خستگی مزمن مجموعه‌ای، ضعف، درد عضلانی، اختلالات خواب و نوسانات روحی هستند.

وی ادامه داد: این موارد بیشتر در بیماران پس از بهبودی از بیماری کرونا مشهود بوده و یکی از علل شایع آن آزاد شدن وسیع فاکتورهای التهابی در خون طی روند بیماری است.

آذری با بیان این‌که برخی افراد که دارای بیماری‌های زمینه‌ای خاص هستند، ریسک بالاتری برای ابتلا به بیماری دارند و معمولا فرم شدیدتری از بیماری و عوارض آن را تجربه می‌کنند، خاطرنشان کرد: بیماران قلبی و کسانی که مشکلات زمینه‌ای ریوی دارند نیز در این دسته قرار دارند.

وی تصریح کرد: البته شناخت ما از ماهیت این ویروس کافی نبوده و نیاز به مطالعات بیشتری روی بیماران است.

کروناویروس به سد خونی مغز آسیب می‌رساند

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که پروتئین خوشه‌ای کروناویروس می‌تواند عملکرد سد خونی مغز را تحت تاثیر قرار دهد و پیامدهای عصبی منفی برای بیماران مبتلا به کووید-19 به همراه داشته باشد.

به گزارش مدیکال‌اکسپرس، کروناویروس به سلول‌های خاصی روی سطح سلول میزبان متصل می‌شود تا راهی را برای ورود به سلول پیدا کند. ورود ویروس به سلول میزبان، واکنش ایمنی غیرمنتظره‌ای را به همراه دارد. بیشتر آثار این حمله، در ریه‌ها دیده می‌شود و به همین دلیل است که افراد مبتلا به کووید-19، به مشکلات شدید تنفسی دچار می‌شوند.

مشکلات تنفسی، تنها بخشی از آثار حمله کروناویروس به سلول میزبان هستند. حدود ۳۰ تا ۸۰ درصد بیماران مبتلا به کووید-19، مشکلات عصبی مانند گیجی، سردرد، تهوع و از دست دادن تمرکز را تجربه می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که کروناویروس، سلول‌های سیستم عصبی مرکزی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگرچه هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کروناویروس به مغز نیز حمله می‌کند اما پژوهشگران "دانشگاه تمپل" (Temple University) آمریکا باور دارند که پروتئین‌های خوشه‌ای کروناویروس می‌توانند به واکنش‌های التهابی "سلول‌های درون‌رگی" یا "سلول‌های اندوتلیال" (endothelial cells) منجر شوند که سد خونی مغز را شکل می‌دهند.

این پژوهش نشان می‌دهد که پروتئین خوشه‌ای کروناویروس می‌تواند به نشت سد خونی مغز و مختل شدن شبکه‌های عصبی درون مغز شود.

پروفسور "سرویو رامیرز" (Servio Ramirez)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که کروناویروس با استفاده از پروتئین‌های خوشه‌ای خود می‌تواند به عفونت سلول‌های میزبان منجر شود.

پژوهشگران در این پروژه، تاثیر پروتئین‌ خوشه‌ای کروناویروس را بر سلول‌های کشت شده اندوتلیال مغز مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که عملکرد سلول‌ها هنگام برخورد با پروتئین‌ خوشه‌ای تغییر می‌کند. همچنین آنها دریافتند که پروتئین خوشه‌ای کروناویروس می‌تواند عملکرد سد خونی مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

رامیرز افزود: یافته‌های ما نشان می‌دهند که کروناویروس و پروتئین خوشه‌ای آن می‌توانند ثبات سد خونی مغز را به هم بریزند. تغییر عملکرد سد خونی مغز می‌تواند پیامدهای عصبی منفی برای بیماران مبتلا به کووید-19 به همراه داشته باشد.

این پژوهش، در مجله "Neurobiology of Disease" به چاپ رسید.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار