روزها یکی پس از دیگری سپری می شود و هر روز شنیدن خبر بالارفتن شمار مبتلایان و فوتی های ویروس کرونا اندوهی بر دل و جانمان می اندازد و آه از نهادمان بلند می شود.
کد خبر: ۹۱۲۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱ 29 October 2020

هر کس موضوعی را عامل جولان این ویروس می داند، یکی نزدن ماسک، دیگری رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی، فرد دیگری حضور مردم در اماکن عمومی و ازحام جمعیت، اما در هر صورت عامل اصلی هر چه که باشد، این واقعه غم بار، طاقت فرسا و سخت شده و هر کس تلاش دارد تا راهی برای نجات پیدا کند.

هر روز می خوانیم و می نویسیم از ابعاد مختلف بیماری کووید ۱۹، از شنیدن خبر بهبودی مبتلایان خرسند و از آنها که جان خود را تسلیم این بیماری کردند، آزرده خاطر می شویم و گویی در یک دور تسلسل گیر افتاده ایم و راه گریزی هم نیست.

امروز که به روال چند ماه گذشته مشغول جمع آوری آخرین و مهمترین خبرهای کرونایی برای شما مخاطبان بودم که هر روز پیگیر این موضوع هستید، در میان مطالب همچنان نگرانی از شیوع بیشتر ویروس کرونا بالا بود و آنچه بیش از همه خودنمایی می کرد، افزایش محدودیت ها بود تا شاید جلوی این ویروس منحوس گرفته شود.

حساسیت عمومی محور سخنان قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جریان بازدید از بیمارستان علامه بهلول گنابادی بود که وی بار دیگر تاکید کرد: مردم باید نسبت به علائمی نظیر تب، سردرد، سرفه و تنگی نفس و بی حالی که از علائم شروع کرونا است حساس باشند و در سریع ترین زمان ممکن به پزشکان و مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی بیشتر بیماران بد حال مبتلا به بیماری کووید ۱۹ را افرادی دانست که دیرهنگام و بعد از گذشت یک هفته یا ۱۰ روز و بعد از آنکه بدحال شدند به مراکز درمانی مراجعه می کنند در صورتی که اگر در روزهای نخست شروع علائم به درمان خود حساس باشند، بهبودی حاصل کرده و جان خود را از دست نمی‌دادند.

البته این موضوع نیز گفتنی است که کادر درمانی و پزشکان توصیه کرده اند که اگر بیماری خفیف است بهترین راه ماندن در خانه و قرنطینه شدن است و شاید همین مسئله نوعی سردرگمی در افراد ایجاد کرده که بالاخره در مواجهه با بیماری کووید ۱۹ چه کاری درست است آیا با اولین علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند یا در خانه روند بهبودی را طی کنند.

اما فاطمه نوروزیان سخنگو و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مقصر اصلی شیوع ویروس کرونا را بی اعتنایی جوانان به رعایت اصول بهداشتی عنوان کرده و می گوید: با بررسی های صورت گرفته، میانگین سنی بیماران سرپایی ۴۸ سال، بیماران بستری ۵۳ سال و جانباختگان ۶۳ سال است.

وی ادامه داد: این آمار نشان‌دهنده این است که جمعیت جوان جامعه در حال حاضر بیشتر درگیر کرونا می شوند و به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی در مهمانی و دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی، این ویروس را به افراد میانسال و سالخورده خانواده‌ها منتقل می‌کنند.

مسوول کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا استان همدان نیز در عین حال علت اصلی افزایش مبتلایان به ویروس کرونا را پنهان‌کاری بیماران می داند که با وجود داشتن علایم بیماری نسبت به انجام آزمایش به بهانه های مختلف امتناع می کنند.

اسدالله ربانی‌مهر همچنین بالا بودن هزینه آزمایش، جولان افراد کرونایی در فضای عمومی جامعه و مواجهه با دیگر شهروندان را از دیگر عوامل افزایش ابتلا به بیماری و افزایش آمار فوتی ها به ویژه در میان سالمندان عنوان کرده است.

در استان سیستان و بلوچستان هم تاکنون ۴۴۴ هزار و ۷۹۰ از مردم این استان توسط نیروهای هلال احمردر قالب ۳۹ پایگاه امسال در مبادی ورودی و خروجی شهرها مورد غربالگری کرونا قرار گرفتند و ۱۸۹ نفر از افراد مورد غربالگری قرار گرفته سیستان و بلوچستان به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی چهارمحال و بختیاری گفته که در ۲ماه اخیر پاسخ ۵۵ تا ۶۵ درصد نمونه‌گیری‌های کرونا در این استان مثبت بوده است.

فرزین رضاعی رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در خبری آمار مرگ و میرهای ناشی از کرونا در استان را ۶ درصد اعلام کرد و افزود: اکنون هر روز ۳۰ نفر به تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان نسبت به روز قبل از آن اضافه می‌شود و اینک به رقم نگران کننده شناسایی ۲۵۰ تا ۳۰۰ مورد مبتلا در روز رسیده‌ایم.

آمارهای دانشگاه های علوم پزشکی نشان می دهد که تاکنون حدود ۵۰ هزار نفر در آذربایجان غربی، ۵۰۳ نفر از کادر بهداشت و ۶۱۲ نفر از پرسنل درمانی در استان سمنان مبتلا و ۶۳۶ نفر از مردم این استان فوت شده اند و از ابتدای اپیدمی تاکنون ۶ هزار و ۴۶۰ بیمار مثبت در بیمارستان های استان کرمانشاه بستری و ۲۰ هزار و ۹۲۵ بیمار مثبت سرپایی در استان شناسایی شدند و در نهایت ۸۳۷ نفر براثر ابتلای قطعی به کرونا جان خود را از دست دادند.

در آذربایجان غربی نیز تاکنون یک هزار و ۴۶۹ نفر به خاطر بیماری های حاد تنفسی بستری شده که از این تعداد، ۵۸۶ نفر با تست مثبت کرونا بوده و ۸۸۳ نفر مشکوک به این بیماری هستند و در مجموع یک هزار و ۷۱۹ نفر نیز در مقابل این ویروس نتوانستند مقاومت کنند و جان خود را از دست دادند.

شمار جانباختگان کووید ۱۹ استان چهارمحال و بختیاری نیز تاکنون به ۲۰۵ نفر رسیده ‌و هم اکنون ۳۳۹ بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند.

در نظر گرفتن ۲ مکان برای بستری بیماران کرونایی در شهرستان ایوان، تمدید تعطیلی مدارس شهرستان های تربت‌حیدریه، کاشمر و درگز در خراسان رضوی به مدت یک هفته، آمادگی سازمان بسیج جامعه پزشکی یزد به منظور ایجاد نقاهتگاه، بیمارستان صحرایی و درمانگاه پیش بیمارستانی برای ارایه خدمات بهتر و بیشتر به بیماران کرونایی، فوت ۷ نفر و بستری شدن ۷۱ نفر در استان اردبیل، شناسایی یکهزار و ۵۹ مورد جدید مبتلا به کرونا طی ۴۸ ساعت در لرستان، بستری شدن ۱۴۲ بیمار بدحال کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی و جان باختگان یک هزار و ۶۶۰ نفر در استان البرز، دیگر مطالبی هر چند ناخوشایند است که امروز توسط خبرنگاران ایرنا منتشر شد.

تشدید محدودیت ها موضوع اصلی دیگر خبرهای امروز خبرنگاران ایرنا را تشکیل می دهد که در قالب گفت و گو و یا اطلاعیه های ستادهای استانی مقابله با کرونا جزئیات این محدودیت ها به اطلاع مردم رسیده است.

بر این اساس محدودیت های کرونایی در آذربایجان غربی که در ۴ هفته گذشته برقرار بود تا ۱۶ آبان ادامه دارد که شامل تعطیلی دانشگاه ها، مدارس، مدارس شبانه روزی، حوزه های علمیه، آموزشگاه های فنی و حرفه ای، مهدهای کودک، زبانسراها و سایر آموزشگاه ها و کتابخانه‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، آرایشگاه‌های زنانه و سالن های زیبایی، مساجد و مصلاها، برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها، باشگاه های ورزشی ورزش های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، کافه، قهوه خانه و چایخانه ها، باغ وحش و شهربازی ها، مراکز تفریحی آبی، باشگاه های بدنسازی و برگزاری نماز جمعه است.

همچنین در پی ادامه شیوع ویروس کرونا و با هدف پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری، استاندار فارس دستور تشدید محدودیت‌های کرونایی که از ۲۳ مهرماه آغاز شده را صادر کرده است و بر اساس اعلام دکتر عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان فارس اکنون در وضعیت هشدار به سر می برد، ۲۱ شهرستان فارس در وضعیت قرمز، ۱۲ شهرستان نارنجی و سه شهرستان در وضعیت احتیاط یا سفید هستند.

به دنبال افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان کرمانشاه هم براساس دستور ستاد مدیریت کرونا استان فعالیت ادارات و اصناف و بازاریان ۶ شهرستان تعطیل و برای مابقی شهرستان‌ها نیز محدودیت و ممنوعیت هایی در نظر گرفته شده است.

به گفته مسوولان ذیربط وضعیت شیوع کرونا در کاشمر نیز اوضاع وخیم است لذا علاوه بر تمدید تعطیلی مدارس شهرستان و ممنوعیت ورود به آرامستان ها و بوستان های شهری پارک ها، بیمارستان شهید مدرس کاشمر به طور کامل به پذیرش و بستری بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

در استان البرز نیز بنا بر اعلام عزیزالله شهبازی استاندار این استان محدودیت های کرونایی البرز به مدت یک هفته دیگر از ۱۰ تا ۱۶ آبان ماه تمدید شده است.

محدودیت های یک هفته ای در البرز شامل غیرحضوری شدن دانشگاه ها ،مدارس ، مدارس شبانه روزی ، حوزه های علمیه ، آموزشگاه های فنی و حرفه ای ، زبانسراها ، و سایر آموزشگاه ها و تعطیلی استخرهای سرپوشیده ، سینما ، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی، مساجد و مصلاها ، کتابخانه ها، باشگاه های ورزشی ورزش های پربرخورد از جمله کشتی ، کاراته و جودو و موارد مشابه، کافه ، قهوه خانه و چایخانه ها، باغ وحش و شهربازی، مراکز تفریحی آبی ، استخرهای سرپوشیده ، باشگاه های بدنسازی، برگزاری نماز جمعه و برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی ، فرهنگی ، مذهبی و همایش است.

همچنین بر اساس اعلام ستادهای استانی مقابله با کرونا اکنون دورکاری کارکنان دستگاه های اجرایی در استان های مختلف همچنان ادامه دارد و در تهران نیز محدودیت ها با جدیت اعمال خواهد شد.

اما بشنوید از آخرین آمار مبتلایان و فوتی ها طی ۲۴ ساعت گذشته در کشور که به روال هر روز توسط سمیه سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد.

بنا به گفته وی تاکنون ۵۹۶ هزار و ۹۴۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۳۹۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۴ هزار و ۱۱۳ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: از دیروز تا امروز ۸ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۲۹۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۹۲۴ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۹۶ هزار و ۹۴۱ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۹۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۴ هزار و ۱۱۳ نفر رسید.

لاری افزود: خوشبختانه تا کنون ۴۷۲ هزار و ۵۹۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۰۵۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی یادآورشد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار